پژوهشكده خانواده و مدرسه
معرفی پژوهشکده :
پژوهشكده خانواده با هدف تحكيم پيوند دو نـهاد خانواده و آموزش و پرورش و شناسايي راه كارها و الگوهاي تعامل خانواده و آموزش و پرورش با انجام پژوهشهاي بنيـادي وكاربردي در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ موافقت اصولي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گرديد، فعاليت رسمي خـود را از همـان زمـان آغاز نمود و سـرانجـام در مورخ ۱۳۸۴/۱/۲۷ موافـقـت قطعي را از شوراي گسترش آمـوزش عالي، كسب نـمود. و بـه عنوان يكي از پژوهشكدههاي زير مجموعه پژوهشگاه معرفي گرديد.
اهداف پژوهشکده :
۱. ارتقاء كيفيت مدرسه و آموزش و پرورش و پاسخگويي مؤثر به نيازهاي آموزشي و تربيتي مربيان، معلمان،
دانش آموزان و والدين در حوزه هاي مرتبط با ماموريت هاي پژوهشكده از طريق طراحي و اجراي طرح هاي پژوهشي و مطالعات ضروري،
۲. توليد دانش راهبردي، كاربردي و توسعه اي از طريق طراحي و اجراي پژوهش هاي بنيادي ، كاربردي، توسعه اي ومطالعات ضروري پيرامون مسائل خانواده و مدرسه (آموزش خانواده، جامعه شناسی خانواده و مدرسه، مشاوره خانواده و روان شناسی تربيتی، مشارکت ها و ارتباطات)،
۳. ارتقاء تعاملات خانواده و مدرسه به منظور بهبود كيفيت فرآيندهاي آموزشي ، پرورشي، تعميق يادگيري و كاهش آسيب هاي فردي و اجتماعي
۴. اشاعه نتايج پژوهش ها و مطالعات و ارائه توصيه هاي سياستي پژوهش بنيان در زمينه هاي مرتبط با ماموريت هاي پژوهشكده: ( آموزش خانواده ، جامعه شناسي خانواده و مدرسه ، روان شناسي و مشاوره خانواده و مدرسه، مشاركت ها و برقراري ارتباط مناسب درون سيستمي )بين مدرسه و ستاد آموزش و پرورش( و بين سيستمي )بين مدرسه جامعه و خانواده( و نحوه مشاركت خانواده ها و جامعه پيرامون مدرسه در فعاليت هاي -تربيتي و آموزشي مدرسه .
ساختار پژوهشكده خانواده:
ساختار پژوهشكده خانواده و مدرسه مشتمل بر رئيس، معاون، شوراي پژوهشي و سه گروه پژوهشي است كه وظايف پژوهشكده از طريق اين ساختارها اجرا مي شوند. هر كدام از گروه هاي پژوهشي داراي مدير گروه، عضو هيات علمي پژوهشي، كارشناس پژوهشي و شوراي پژوهشي هستند. فصلنامه علمي پژوهشي "خانواده و پژوهش" نيز در اين پژوهشكده تهيه و منتشر مي شود.
شوراي پژوهشي پژوهشكده مرجع تصويب كليه برنامه ها، اولويت ها و طرح هاي پژوهشي پيشنهادي و پايان يافته است. اين شورا همچنين نهاد اصلي پژوهشكده براي تصويب و اجراي برنامه هاي آموزشي، دانش افزايي، كارگاه هاي آموزشي، انتشاركتاب،كتابچه و راهنماي آموزشي است. از سوي ديگر شورا وظيفه دارد پيش نويس برنامه هاي تحولي در حوزه ماموريت هاي پژوهشكده (از قبيل طرح اجرايی و کاربستی، آئين نامه و ...) را بررسي و براي تصويب نهايي به شوراي پژوهشگاه ارائه نمايد.
اعضاي شوراي پژوهشي عبارتند از: رئيس پژوهشكده، معاون پژوهشكده، مديران گروه هاي پژوهشي و چند تن از اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و نيز نمايندگان بخش هاي ستادي مرتبط وزارت آموزش و پرورش.
در حال حاضر ، شوراي پژوهشي با تركيب اعضاي زير تشكيل مي شود: دكتر قدسي احقر (رئيس پژوهشكده) ، دكتر مرتضي سميعي (معاون)، دكتر فرهادكريمي و دكتر علي جعفري (اعضاي هيات علمي پژوهشكده)، سعيد صانعي(كارشناس گروه پژوهشي)، دكتر ولي اله فرزاد، دكتر محمود برجعلي، دكتر قربانعلي سبكتكين و دكتر ليلا فتحي (اعضاي محترم هيات علمي مدعو از دانشگاه هاي خوارزمي و آزاد اسلامي).
دریافت فایل معرفی کامل پژوهشکده خانواده
معرفی همکاران پژوهشکده:
- دكتر قدسي احقر
- دكتر مرتضي سميعي
- دكتر علي جعفري