جستجو
شنبه 1404/07/26 ساعت 14:19

 

مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز

مطالعه بين‌المللي روند آموزش رياضيات و علوم (TIMSS)ومطالعه بين‌المللي پيشرفت سواد خواندن (PIRLS)از مهم ترين و وسيع ترين مطالعات تطبيقي در قلمرو ارزشيابي پيشرفت تحصيلي است كه عملكرد تحصيلي دانش آموزان بيش از ۶۰ كشور جهان را در دروس رياضيات ،علوم و سواد خواندن مي سنجد. در كشور ايران مديريت و اجراي مطالعات تيمز و پرلز در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش (مركز ملي مطالعات تيمز و پرلز) انجام مي گيرد.

الف. مطالعه ی بین المللی روند علوم و ریاضی TIMSS

برخی از اهداف این مطالعه عبارت است از:

• بررسی روند عملکرد دانش آموزان پایه های چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی در دروس ریاضی و علوم

• بررسی تفاوت در عملکرد دانش آموزان هر یک از کشورهای عضو مطالعه ی تیمز در مقایسه با عملکرد جهانی با توجه به تفاوت سیستم های آموزشی

• بررسی روند درون دادها و برون دادهای آموزش ریاضی و علوم، هر چهار سال یک بار در فاصله ی سال های ۱۹۹۵، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳، ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ ، ۲۰۱۵

• بررسی روند پیشرفت آموزش علوم و ریاضی در دوره ی پیش دانشگاهی (تیمز پیشرفته ی ۲۰۰۸) در فاصله  ۱۲ سال (از سال ۹۵ تا ۲۰۰۸)

• آشنایی با نقاط ضعف و قوت نظام های آموزشی کشورهای شرکت کننده جهت ارتقای کیفیت عملکرد تحصیلی دانش آموزان

 

ب. مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز PIRLS

 برخی از اهداف این مطالعه عبارتند است از:

• بررسی عملکرد دانش آموزان پایه ی چهارم ابتدایی در زمینه ی میزان توانایی خواندن در مقیاس جهانی

• بررسی عوامل زمینه ساز و موثر در چگونگی کسب مهارت خواندن در مقایسه با سایر کشورهای عضو

• بررسی روند پیشرفت خواندن

• آشکار شدن تفاوت عملکردهای نظام آموزشی کشورها و ارائه راه کارهای علمی و عملی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان

• بررسی نتایج ملی و بین المللی این مطالعات می تواند آینه ای تمام نما برای کشف نقاط ضعف و قوت نظام های آموزشی و ارائه راه کارهای علمی و عملی جهت بهبود کیفیت عملکرد تحصیلی دانش آموزان باشد.

همکاران مرکز :

- دکتر مسعود کبیری

- دکتر حسین عبدی رکن آبادی

- خانم معصومه کاشفی