جستجو
شنبه 1404/07/26 ساعت 14:42

 

مركز پژوهشي تعليم و تربيت كاربردي تبريز

تاريخچه

پژوهش‌های علمی-کاربردی در زمینه مسائل و مشکلات مبتلا به آموزش و پرورش به خصوص در مناطق دوزبانه، روستایی، عشایری و مرزی از اهمیتی ویژه برخوردار است و در راستای اهداف وزارت آموزش و پرورش می باشد که توجهی خاص به نشر و گسترش فرهنگ پژوهش و تحقیقات کاربردی معطوف‌ داشته است. ‌مركز پژوهشی آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه تبریز با هدف ‌ايجاد زمينه‌هاي لازم جهت انجام پژوهش‌هاي علمي و كاربردي پيرامون مسائل و مشـكلات خاص آموزش و پرورش استان‌هاي دو زبانه كشور تأسيس شد. مركز پژوهشي تبريـز در تاريخ۳۰/۳/۸۳ با مجوز شماره ۳۵۰۵/۲۵۲۵ موفق بـه اخـذ موافقت قطعي شوراي گسترش آموزش عـالي وزارت عـلوم، تحقيقات و فناوري گرديد و با رأی شورای گسترش در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تجمیع شد و به منزله یکی از مراکز پژوهشی تابعه پژوهشگاه فعالیت می کند.

اهداف

مهمترین اهداف مرکز عبارتند از:

  1. ارتقای کیفیت آموزش و پرورش از طریق انجام پژوهش‌های کاربردی با توجه به خصوصیات، ویژگی‌ها، موقعیت جغرافیایی و شرایط فرهنگی- اجتماعی در مناطق روستایی، عشایری و چندزبانه.
  2.  گسترش فرهنگ استفاده از رویکردهای پژوهشی،گسترش بینش، دانش و مهارت‌های علمی و پژوهشی در بین معلمان و دانش‌آموزان در مناطق روستایی، عشایری و چندزبانه.
  3.  ایجاد زمینه‌های لازم جهت انجام پژوهش‌های علمی و کاربردی پیرامون مسائل و مشکلات خاص آموزش و پرورش.
  4. ایجاد بستر مناسب برای اشاعه یافته‌های پژهشی از طریق نشر آثار مربوط به زمینه‌های مختلف آموزش و پرورش.

وظايف

مهمترین وظایف مرکز پژوهشی تبریز به شرح زیر است:

  1. پژوهش در زمینه مسائل گوناگون مرتبط با آموزش و پرورش مناطق دو زبانه و چند پایه در دوره‌های مختلف تحصیلی
  2. شناسايي مسائل و مشكلات پژوهشي آموزش و روش‌هاي تدريس در مناطق دوزبانه كشور  و آموزش علوم اجتماعي و مطالعات منطقه‌اي
  3. برگزاري جلسات و نشست‌هاي ارائه يافته‌ها، كرسي‌هاي نظريه پردازي در زمينه دو زبانگي و مطالعات منطقه‌اي
  4. ارزشیابی کیفی و کمی پژوهش‌های انجام یافته در گروه‌های پژوهشی
  5. ارائه و انتشار نتایج پژوهش‌های انجام یافته در گروه‌های پژوهشی
  6. اتخاذ تدابیر لازم و ارائه رهنمودهای مناسب برای کاربست‌های پژوهشی
  7. برگزاری همایش‌های پژوهشی به منظور اشاعه و کاربست یافته‌های تحقیقاتی
  8. ایجاد بانک اطلاعات (منابع انسانی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی) از طریق گردآوری اسناد، آمار و پیشینه‌های علمی و پژوهشی مرتبط با آموزش و پرورش
  9. حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری
  10. ارائه اطلاعات پژوهشی و خدمات مشاوره ای به پژوهشگران

 ساختار مرکز

مرکز پژوهشی تبریز دارای رئیس، دو گروه پژوهشی، شورای پژوهشی مرکز و شورای گروه های پژوهشی است. همچنین این مرکز دارای یک فصلنامه با عنوان پویش است که در سال­های گذشته ۱۱ شماره از آن چاپ و انتشار یافته است. البته، به منظور تخصصی کردن فصلنامه، عنوان آن (پویش) در جلسه شورای مدیران پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مورخه ۲۲/۰۷/۹۷ به  فصلنامه "آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چند زبانه" تغییر یافت و روند اخذ درجه علمی و پژوهشی از وزارت علوم در حالی نهایی شدن است.  

اعضای مرکز پژوهشی تبریز:

همکاران مرکز

عضویت در گروه پژوهشی

شماره تماس

دکتر رضا کلانتری

سرپرست مرکز پژوهشی تبریز

گروه آموزش و روش­هاي تدريس در مناطق چند زبانه

۳۵۵۷۶۷۹۴-۰۴۱

دکتر سعید عارف نژاد

گروه علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای

۳۵۵۷۶۷۹۵-۰۴۱

دکتر یحیی رهروی

گروه علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای

۳۵۵۶۲۶۱۴-۰۴۱

آدرس پستی مرکز :تبریز-خیابان شریعتی جنوبی-کوچه والمان- کد پستی       ۵۱۳۷۸۶۳۷۸۵                

 

 

 

 

 

 

 

 اعضای شورای پژوهشی مرکز عبارتند از:

دکتر رضا کلانتری، دکتر یوسف ادیب، دکتر اسداله خدیوی،  دکتر جلیل باباپور، دکتر رسول رضایی،  دکتر علیرضا مختاری،  دکترسعید عارف نژاد، دکتر یحیی رهروی

دریافت فایل معرفی کامل مرکز پژوهشی تبریز