همزمان با اختتامیه اولین دوره جایزه ملی شهید دکتر محمد جواد باهنر، برگزیدگان این جایزه ملی معرفی شدند.
ناصر باهنر، دبیر علمی جایزه ملی شهید باهنر طی سخنانی در رابطه با روند انتخاب برگزیدگان در این جایزه ملی گفت: پس از انتشار یک فراخوان، رزومههای تالیفی و آثار برگزیده از افراد دریافت شده که در مرحله اول ۱۲۲ رزومه و ۲۷۸ اثر تالیفی، به دبیرخانه جایزه ارسال شد. وی با اشاره به محوز های مختلف این جایزه افزود: آثار رسیده در ۸ محور دروس رشتههای علوم انسانی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم و معارف اسلامی و قرآن، رشته هنر، دروس آموزش ابتدایی، امور تربیتی و تربیت بدنی و حوزه تربیت معلم و آموزش اولیا تقسیم بندی شدند که علوم انسانی با دربر داشتن 50 درصد آنها بیشتر آثار را به خود اختصاص داده بود.
دبیر علمی جایزه ملی شهید باهنر با تاکید بر راهیابی ۴۲ نفر به مرحله دوم اظهار داشت: در مرحله دوم با حضور هیاتی از نخبگان آموزش و پرورش، افراد ارزیابی شدند و در نهایت ۸ نفر رتبه اول را در ۸ حوزه و ۷ نفر شایسته تقدیر شدند. همچنین در این جایزه از ۲ نفر به عنوان پیشکسوت نامدار و یک پیشکسوت شهید تقدیر می شود.

فرصتی مغتنم برای تکریم مقام معلم
غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز طی سخنانی در این مراسم اختصاص جایزهای به نام شهید باهنر را برای معلمان فرصتی مغتنم خواند و بیان داشت: این جایزه فرصتی مغتنم برای تکریم مقام معلم و یادآوری جایگاه علمی و فرهنگی شهید گرانقدر دکتر باهنر است. هرچند معمولاً در هشتم شهریور و به مناسبت سالروز شهادت ایشان از او یاد میشود، اما بزرگان ما باید همواره در ذهن جامعه زنده بمانند.رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه بسیاری از اعضای شورای انقلاب را معلمان تشکیل می دادند یادآور شد: شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و شهید رجایی، همگی معلمانی مؤمن، آگاه و مؤثر بودند. این امر نشان میدهد که انقلاب ما ریشه در فرهنگ تعلیم و تربیت دارد.
حداد عادل شهید باهنر را انسانی مؤمن، پرکار، خوشفکر و مخلص خواند و افزود: او از هیاهو و تبلیغات به دور میزیست و هرجا مسئولیتی بر عهده میگرفت، مردم اطمینان داشتند که کار به دست فردی امین و متعهد سپرده شده است.رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی افزود: اگر انقلاب اسلامی را فرصتی برای تربیت بدانیم، باید خدا را شاکر باشیم که امروز بهترین نیروهای ما در خدمت آموزش و پرورش هستند. هیچ مسیر میانبری برای اصلاح جامعه وجود ندارد؛ تعلیم و تربیت تنها راه است. حداد عادل ادامه داد: اگر کشوری در آموزش و پرورش دچار ضعف و ناکارآمدی باشد، حتی با وجود قدرت اقتصادی و نظامی، آیندهای ندارد اما اگر نظام تعلیم و تربیت در آن کشور جدی گرفته شود، میتوان به آیندهاش امیدوار بود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این که عدالت آموزشی پایه تحقق سایر اشکال عدالت است؛ تصریح کرد: عدالت آموزشی اگر محقق نشود، نه عدالت اقتصادی تأمین میشود و نه عدالت اجتماعی مدرسهسازی مهم است اما مهمتر از آن تربیت معلم است. حتی در مناطق محروم، اگر معلمی دلسوز و شایسته حاضر باشد، میتوان از دل همان مدارس کپری، دانشمندانی متعهد تربیت کرد. حداد عادل گفت:۵۰ درصد از معلمانی که امروز در مدارس فعالیت دارند، آموزشهای تخصصی تربیت معلم را ندیدهاند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صراحت دارد که هیچکس نباید بدون عبور از مسیر رسمی دانشگاه فرهنگیان و تأیید صلاحیت آموزشی وارد کلاس درس شود.

ارتباط معنادار جایزه شهید باهنر با شخصیت شهید باهنر
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن حضور در جشنواره ملی باهنر گفت: این نوع جایزه یک ابتکار بسیار بینظیر، خلاقانه، خوب و ارزشمنده است که هم ارتباط معناداری با شخصیت شهید باهنر دارد و هم ارتباط مهمی با یکی از جلوههای معلمان و یکی از ارکان تعلیم و تربیت دارد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جایگاه کتاب و نقش کتاب در فرایند تعلیم و تربیت نقش بیبدیل و بینظیریست که مهمترین و ماندگارترین و اثرگذارترین ابزار انتقال علم و دانش و پیامهای اخلاقی و پیامهای تربیتی به نسل جوان و نوجوان است افزود: هیچ چیز هم جای کتاب را در تعمیق باورها و ارزشها و انتقال دادهها و علم و دانش پر نمیکند. الحمدلله معلمی جلوههای بسیار ارزشمندی دارد که به نظر من باید منتظر بمانیم تا جامعه در ابعاد مختلف به این جنبههای معلمی در سطح ملی و در سطح بینالمللی بپردازد. وی با تاکید بر اینکه افتخارات معلمی و جلوههای معلمی محدود به اینها نمیشود تصریح کرد: عشق و ایثار و گذشت و فداکاری برای تربیت نسل آینده یک کشور در ابعاد مختلف قابل تجلیل و قابل تقدیر است که ما فرصت نمیکنیم در هفته بزرگداشت مقام معلم به همه این جلوهها بپردازیم.
علیرضا کاظمی با بیان اینکه جامعه معلمان، دانشآموزان، مردم، اولیا و مربیان نیازمند معرفی الگوهای اثربخش و ماندگار نظام تعلیم و تربیت در حوزههای مختلفاند ادامه داد: یکی از الگوهای موثر تربیتی همین معرفی الگوهای برتر، خدوم و ماندگار به جامعه است که در این زمینه اقدامات بسیار خوبی شکل میگیرد.

برگزیدگان اولین دوره جایزه شهید دکتر محمد جواد باهنر
در این برنامه همچنین نفرات برتر و شایسته تقدیر معرفی شدند که عبارتند از: مهندس محمدعلی سادات، حوزه علوم و معارف اسلامی و قرآن، رتبه اول دکتر سعید احمدی، حوزه دروس رشته علوم انسانی، رتبه اول دکتر شهرناز بخشعلی زاده، حوزه دروس رشته علوم ریاضی، رتبه اول دکتر اشرف السادات، شکر باغانی، حوزه دروس رشته علوم تجربی، رتبه اول اکبر قلمسیاه، حوزه دروس رشته هنر، رتبه اول حجت الاسلام رضا فرهادیان، حوزه امور تربیتی بهداشت و تربیت بدنی، رتبه اول دکتر مرتضی مجدفر، حوزه دروس تربیت معلم و آموزش اولیاء، رتبه اول دکتر خسرو داوودی، حوزه دروس آموزش ابتدایی، رتبه اول دکتر محمد فقیری، حوزه دروس آموزش ابتدایی، شایسته تقدیردکتر عباس حضرتی، حوزه امور تربیتی، بهداشت و تربیت بدنی، شایسته تقدیردکتر بشری گلبخش، حوزه دروس رشته هنر، شایسته تقدیردکتر منوچهر فضلی خانی، حوزه تربیت معلم و آموزش اولیاء، شایسته تقدیر دکتر ویدا رحیمی نژاد، حوزه دروس رشته علوم انسانی، شایسته تقدیردکتر سید رضا اسلامی، حوزه دروس رشته علوم ریاضی، شایسته تقدیر مهندس مسعود وکیل، حوزه دروس رشته علوم و معارف اسلامی و قرآن، شایسته تقدیر
تقدیر از معلمان ماندگاردکتر محمود حکیمی، پیشکسوت معلم و مولف فقیددکتر حمیدرضا آیت اللهی، پیشکسوت معلم و مولف ماندگار،دکتر عبدالعظیم کریمی، پیشکسوت معلم و مولف ماندگار.