دكتر علي محبي رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درمقدمه با اشاره به فرارسیدن روز مجلس، همراهی نمایندگان در حوزه آموزشوپرورش را «بسیار مؤثر» ارزیابی کرد و گفت: یکی از عوامل توسعه، به ويژه توسعه سرمايه انساني، قوانین کارآمد است. در دوره اخیر، مجلس همکاری خوبی داشته و امیدواریم خلأهای قانونی موجود در حوزه تعلیم و تربیت نیز برطرف شود.
وي افزود: اگر تصمیمی بخواهد درست و ماندگار باشد، باید پیش از اجرا پشتوانه پژوهش متقن داشته باشد؛ تجربه سالهای گذشته نشان داد هرجا این پیوست وجود نداشته، نتایج مطلوب حاصل نشده است.
به گفته ايشان امسال هفته پژوهش با شعار «سرمایهگذاری در پژوهش؛ ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی» برگزار میشود که روزشمار برنامهها به این شرح خواهد بود:
شنبه 22 آذر: مدرسه پژوهنده، یادگیرنده و تمدنساز _ بازدید اساتید و کارشناسان از مدارس و گفتگو با دانشآموزان خلاق.
یکشنبه 23 آذر: برگزاری جشنواره ملی هفته پژوهش در تهران و تجلیل از برگزیدگان کشوری.
دوشنبه 24 آذر: معلم پژوهنده، زمینهساز ارتقای کیفیت _ نشستهای علمی ویژه بیش از 80هزار معلم پژوهنده.
سهشنبه 25 آذر: ارتباط مدرسه و دانشگاه_ حضور دانشآموزان در دانشگاهها و بازدید از کارگاهها و آزمایشگاهها.
چهارشنبه 26 آذر: پژوهشسراهای دانشآموزی، زمینهساز عدالت آموزشی _ بازدید از بیش از 700 پژوهشسرا.
پنجشنبه 27 آذر: دانشآموز پژوهنده و فناور، جامعه پیشرفته و مقتدر _ نمایشگاههای علمی و نشستهای تخصصی.
جمعه 28 آذر: آموزشوپرورش پژوهشبنیان در خدمت فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی _ طرح مباحث پژوهشی در خطبههای نماز جمعه.
جشنواره ملی هفته پژوهش؛ رقابت در هشت محور
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره جشنواره ملی هفته پژوهش گفت: این رویداد از سطح مدرسه آغاز شده و پس از مراحل منطقهای و استانی، در سطح ملی برگزار میشود. محورهای جشنواره عبارتند از:
1. دانشآموزان پژوهشگر و فناور
2. معلمان پژوهنده
3. پژوهشگران برگزیده
4. دستاوردهای پژوهشی برتر شامل پایاننامهها و رسالهها
5. دانشجومعلمان پژوهشگر
6. مدیران پژوهشسراهای دانشآموزی
7. شوراهای تحقیقات برگزیده استانها
8. کمیتههای پژوهشی حوزه ستادی
رشد چشمگیر مشارکت؛ از 842 دانشآموز به 79هزار و 474 نفر
وي با ارائه گزارشی از عملکرد سه سال گذشته، از جهش قابل توجه شاخصهای پژوهشی در آموزشوپرورش خبر داد و گفت: تعداد دانشآموزان پژوهشگر راهیافته به مرحله کشوری از 842 نفر در سال 1401 به 79 هزار و 474 نفر در سال جاری رسیده که نشاندهنده رشدی حدود 10 برابری است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: «تعداد معلمان پژوهنده نیز طی این مدت از 50 هزار نفر به 78 هزار و 649 نفر افزایش یافته و شمار معلمان راهیافته به مرحله کشوری از 176 نفر در سال 1401 به 389 نفر رسیده است.
همچنين، تعداد آثار پژوهشی برتر نیز طی این دوره از 39 اثر به 103 اثر افزایش یافته است.به گفته او، در مراسم ملی 23 آذر، 200دانشآموز برگزیده و 32 معلم پژوهنده برتر با حضور وزیران آموزشوپرورش و علوم، تحقيقات و فناوري تجلیل خواهند شد.