جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 1060
بازديدکنندگان امروز : 134
کل بازديدکنندگان : 12722203
بازديدکنندگان آنلاین : 1
زمان بارگزاری صفحه : 0/1719 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلی > پژوهشكده كودكان استثنايي > اخبار،مقالات و همایشها > اخبار و مقالات مرتبط > ٩ 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

٩

 

پیشرفت در توانبخشی نا شنوایان    


نویسنده / منبع : دکتر محمد اجل لوئیان ، فلو شیپ جراحی گوش 

منبع: 

http://www.bmsu.ac.ir/Services/News/View.aspx?OId=4190

 

ابتدا باید بدانیم ، صدا که حامل انرژی مکانیکی است پس از عبور از هوا وارد گوش شده و پرده صماخ را به لرزش در می آورد . این لرزش ،از راه استخوانچه های ظریفی که در پشت پرده قرار دارد تقویت شده و به اندام اصلی شنوایی یا "حلزون شنوایی " منتقل می شود . در داخل بخش حلزونی، سلولهای حساس شنوایی قرار دارند که قادرند انرژی مکانیکی صوت دریافت شده را تبدیل به پیام الکتریکی نموده و آن را به عصب شنوایی منتقل نمایند . این پیام بلا فاصله به مغز رسیده و در مرکز شنوایی تفسیر می گردد . درک ما از صداها مربوط به طی این مسیرو تفسیر این پیامها در قشر مغز می باشد . این پیام شنیداری بعدا به مرکز گفتاری، که آن هم در مجاورت مرکز شنیداری در قشر مغز قرار دارد، ارسال شده و به مغز ما این امکان را می دهد که بر اساس دریافت های شنیداری بتوانیم پاسخ گفتاری مناسبی را ادا نماییم .
در صورتی که در قسمت هایی از مسیر انتقال صوت که انرژی به صورت مکانیکی در آنها منتقل می شود اختلالی نظیر بسته بودن مجرای گوش و یا از بین رفتن حرکات استخوانچه ها به وجود آید ، می توان برای تقویت صدا  به راحتی از سمعک استفاده کرد و یا برای باز سازی شنوایی اقدام به جراحی نمود . ولی در صورتی که سلولهای حساس شنوایی یا سلولهای مویی داخل حلزون شنوایی به هر دلیلی از جمله تاثیر ژنهای ناشنوایی ، عفونت های دوره جنینی ، مننژیت ، استفاده از برخی داروها ، و سایر بیماری هایی که به سلولهای شنوایی صدمه می زنند ، از بین رفته باشند راهی جز جایگزینی نقش سلولهای از دست رفته داخل حلزونی با یک الکترود مخصوص که به طور متعارف به آن پروتز کاشت حلزونی گفته می شود ، وجود ندارد . این الکترود که جزئی از یک دستگاه الکترونیکی بسیار پیشرفته است در حقیقت صدا را به یک جریان الکتریکی تبدیل و به عصب شنوایی منتقل می کند تا از آنجا به مغز برود .
 
برای پیشگیری از تحلیل سلولهای موئی داخل حلزون چه باید کرد ؟
 
با توجه به علل شناخته شده تخریب سلولهای داخل حلزونی که به آن اشاره کردیم اولین اقدام ، کنترل ژنهای ناقل ناشنوایی است . کم کردن ازدواجهای فامیلی و قبیله ای در خانواده هایی که سابقه ناشنوایی مادرزادی دارند موثرترین روش کاهش تعداد ناشنوایان مادرادی و ژنتیکی است . با توجه به اینکه بر اساس آمارهای ایرانی و جهانی ، بیشتر از 70% ازموارد ناشنوایی مادرزادی ، بر اثر ظهور علائم ژنهای شناخته شده ناشنوایی است ، به این ترتیب انجام آزمایشهای ژنتیکی ناشنوایی قبل از ازدواج در خانواده هایی که سابقه ناشنوایی مادرزادی دارند ، از سوی همه صاحبنظران توصیه می گردد.
درصد کمی از موارد ناشنوایی مادرزادی بر اثر عواملی چون سرخک ،سرخجه ، سیتومگالو ویروس ، و امثالهم به وجود می آید که راه پیشگیری از آن انجام واکسیناسیون منظم قبل از حاملگی است ، البته در بعضی موارد نظیر سیتومگالو ویروس هنوز واکسن موثری به بازار عرضه نشده است . درصد کمتری از ناشنوایی های مادرزادی و یا اکتسابی بعد از تولد ، مربوط به استفاده از داروهایی نظیر بعضی از داروهای شیمی درمانی ، جنتامایسین ، استرپتومایسین ، و امثالهم است که خوشبختانه امروزه تیم پزشکی نسبت به این امر آگاهی دارند و صرفا در مواردی که مسئله حفظ حیات بیمار مطرح بوده و داروی جایگزین دیگری وجود نداشته باشد ، این داروها را تجویز می نمایند . تصادف ، مننژیت ، جراحی و ... درصد کمی از ناشنوایی ها را تشکیل می دهند که با رعایت اصول رانندگی و ترابری ، افزایش آگاهی تیم های جراحی و داخلی و مداخله به موقع می توان آثارسوء آنها را به حد اقل رساند .
اینجا باید یادآور شویم که چون مننژیت پنوموکوکی ، قادر است تمام ساختمان حلزونی را تخریب و آن را به یک توده استخوانی تبدیل نماید ، که به همین دلیل بعدا امکان استفاده از پروتز کاشت حلزونی نیز نخواهد بود ، لذا کادرهای پزشکی و خانواده ها بایستی از این موضوع آگاهی بیشتری داشته باشند و چنانچه بر اثر مننژیت ، بیمار دچار کاهش شنوایی بشود ، بلافاصله تیم کاشت حلزونی را در جریان بگذارد تا اقدام به موقع صورت پذیرد .
 
و اما چنانچه علیرغم همه اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه ، نوزاد ناشنوا متولد شود ، و یا کودک و یا بزرگسال دچار ناشنوایی بشود چه باید کرد
؟
وقتی فردی ناشنوا شد چاره ای جز درمان وجود نخواهد داشت . درمان از مرحله تشخیص بیماری آغاز می شود . تشخیص ناشنوایی را می توان به دو دسته تقسیم کرد که هر دسته به روش خود پیگیری می شود .
الف ) در مورد کسانی که بعد از تولد و حتی بعد از یادگیری گفتار و صحبت کردن ، به دلایل مصرف دارو ، بیماری ، تصادف ، جراحی ، مننژیت و.... دچار ناشنوایی گردند اقدام فوری شامل بررسی توسط متخصص شنوایی و تایید ناشنوایی و ارجاع به مراکز کاشت حلزونی شنوایی است .
ب ) در مورد نوزادانی که ناشنوا متولد می شوند و یا به دلایل مختلف در" آی سی یو نوزادان " بستری می شوند روش تشخیص و درمان از غربالگری نوزادان شروع می شود . همانطور که از نام "غربالگری" پیداست ، یعنی: داخل یک مجموعه گشتن و با استفاده ازیک وسیله اعضاء هدف را جدا کردن .
در کشورهای شرقی ، به طور متوسط از هر یک هزار نوزاد زنده ،3-5 نفرناشنوا به دنیا می آید .اگر در یک کشور شرقی سالیانه حدود یک میلیون کودک زنده به دنیا بیایند، احتمال دارد 3000 نوزاد ناشنوا به دنیا آمده باشند . در این صورت این کشور هر ساله 3000 نفر کر و لال به جمعیت خود اضافه می کند که به دلیل نیازهای آموزشی و تربیتی خاص ،امکانات زندگی و شغلی ، بار اجتماعی و اقتصادی عظیمی برای کشور ایجاد می کنند .
در کشور ما از سالها پیش به همت مجموعه کادرهای پزشکی و کمکهای دولت ، برنامه غربالگری شنوایی نوزادان از بیمارستان محل تولد شروع شده است و انتظار می رود به زودی تمام جمعیت نوزادان تحت پوشش این برنامه قرار گیرند .
غربالگری یک روش بسیار ساده و ارزان قیمت است که با یک دستگاه کوچک و قابل حمل ،  توسط کارشناس شنوایی شناسی ، وضعیت سلولهای موئی حلزونی نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد . در صورتی که شنوایی نوزاد قابل قبول باشد ، اصطلاحا "پاس " می شود و نیاز به اقدام خاص دیگری نیست ، مگر آنکه خانواده مشکوک به ناشنوایی او شوند . و چنانچه نوزاد در این آزمایش که OAE نامیده می شود رد شود ، صرفا نیاز به تکرار همان آزمایش در چهار ماهگی دارد که آزمایش اخیر می تواند راهنمای خوبی برای تصمیم گیری باشد .
پیشنهاد بیشتر متخصصین آن است که والدین خود ، اقدام به آزمایش کودکشان نمایند و اگر متوجه شدند که کودک در مقابل صداهای بلند مثل بسته شدن درب اتاق ، یا کف زدن با صدای بلند از خود عکس العمل نشان نمی دهد حتما به مراکز شنوایی شناسی مجهز مراجعه نموده و در فاصله 4-6 ماهگی آزمایش کاملتری به نام ABR را انجام دهند . نتیجه این آزمایش بسیار دقیق است و می تواند علاوه بر سلولهای موئی حلزونی ، سلامت عصب شنوایی را نیز تایید نماید .
 
در صورتی که کودکی در چهار ماهگی برچسب "ناشنوا بودن" دریافت کرد ، چه آینده ای در انتظار او و والدین او خواهد بود ؟
 
اگر دست روی دست بگذارند ممکن است فرزند کر و لال به اجتماع تحویل شود . اگر بلافاصله با متخصص شنوایی مشورت کنند ، حتما برای این کودک ، سمعک دو طرفه تجویز می نماید و یک سری آموزش برای ایجاد صدا در محیط زندگی به مادر ارائه می کند . توجه شود که محیط ساکت از لحاظ شنیداری برای این کودک مناسب نیست .
بعد از دریافت سمعک و شروع استفاده از آن ، بایستی والدین با یک مرکز کاشت حلزونی شنوایی مشورت کنند .
مراکز کاشت حلزونی در دنیا روشهای مختلفی در برخورد با این کودکان دارند ، در کشور ما نیزممکن است همین اختلاف نظرهای جزئی دیده شود . ولی آنچه در اصول همه مراکز مشترک است عبارت است از استفاده از سمعک و شرکت در کلاسهای توانبخشی .
مرکز کاشت حلزونی بیمارستان بقیه ا... (عج) تا کنون 4 کودک 6-9 ماهه ناشنوا را تحت جراحی کاشت حلزونی قرار داده و نتایج آنها نیز بسیار خوشحال کننده بوده است .
در صورتی که کودک ناشنوای 6 ماهه بتواند مقدمات جراحی را زود پشت سر بگذارد و در سن کمتر از یک سالگی اقدام به جراحی نماید نتایج رضایت بخش تر از زمانی است که کودک در سنین بالاتر جراحی می شود.
 
چه کسانی کاندیدای مناسبی برای کاشت حلزونی شنوایی هستند ؟
کودکی کاندید خوب برای این عمل جراحی است که :
در جراحی کاشت حلزونی چه دستگاهی نصب می شود ؟
دستگاه دو قسمت عمده دارد: قسمت خارجی کمی شبیه به سمعک است ، بنا براین بر اساس تکنولوژی امروز این افراد برای همیشه ملزم به استفاده از ابزاری شبیه سمعک در روی پوست پشت گوش خود هستند . البته تلاشهایی برای حذف قسمت خارجی در حال انجام است که ممکن است در آینده به بازار عرضه شود. اینها را پروتزهای "کاملا کاشتنی" می گویند . قسمت داخلی شامل یک گیرنده و یک سیم الکترود است . این قسمت با جراحی در زیر پوست پشت گوش و داخل استخوان گوش کاشته می شود و الکترود آن داخل اندام حلزونی ، و در مسیر چرخش آن ، قرار می گیرد .
 
حدود 2 ماه بعد از عمل ، قسمت خارجی تنظیم شده و از راه جریان القایی و آهنربا در پوست ، به قسمت داخلی ملحق می شود . در این لحظه است که کودک برای اولین بار می شنود . شنوایی لحظات اول خوشایند نیست و کودک گریه خواهد کرد . اما بعدا به تدریج به این صدا عادت کرده و با شرکت در کلاسهای توانبخشی نه تنها شنوایی به دست می آورد بلکه گفتار نیز خواهد داشت . البته از نظر پیشرفت ، وضعیت هر کودک با کودک دیگر متفاوت است وگفتار و درک کلمات تحت تاثیرعوامل مختلفی، رشد خواهد کرد . هدف غائی از این تلاشها آن است که این کودکان در مدرسه معمولی همراه با سایر کودکان به تحصیل بپردازند و از لحاظ مشکل شنوایی سابقشان ضعفی متوجه آنها نباشد .

© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.