جستجو در وب سايت
جهت جستجوی کلمات در بخشهای متفاوت وب سايت از جمله اخبار ، مقالات ، ياداشت روز ، انجمن ها و ...
اوقات شرعي
آب و هوا
weather.ir is down
عضویت در سرویس خبری

آمار بازدیدکنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه : 973
بازديدکنندگان امروز : 194
کل بازديدکنندگان : 12722263
بازديدکنندگان آنلاین : 2
زمان بارگزاری صفحه : 0/1562 ثانیه
موقعیت : صفحه اصلی > پژوهشكده كودكان استثنايي > اخبار،مقالات و همایشها > اخبار و مقالات مرتبط > ٢ 

ملت ایران در بیست و دوم بهمن حجت را بر همه تمام کرد.مقام معظم رهبری

٢

 

  مشاور رييس‌جمهوري در امور تعليم‌وتربيت:  فقرفرهنگي، جزو انواع معلوليت است.
خيران امكانات آموزشي معلولان را توسعه دهند.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سوسن كشاورز در همايش پيشگيري از معلوليت‌ها كه با همكاري سازمان بهزيستي كشور و دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران با حضور جمعي از انديشمندان، پژوهشگران و آموزشگران حوزه آموزش و پرورش استثنايي برگزار شد، هدف از برگزاري اين همايش را ارتقاي آگاهي عموم جامعه به ويژه خانواده‌ها و نيز كارشناسان و مديران نسبت به نيازهاي افراد معلول به ويژه آن‌ها كه در سنين ويژه و داراي نيازهاي ويژه هستند، عنوان كرد.

مشاور رييس‌جمهوري در امور تعليم و تربيت و رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: 100 هزار دانش‌آموز معلول كشور تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنايي قرار دارند.
 
به گزارش  خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سوسن كشاورز در همايش پيشگيري از معلوليت‌ها كه با همكاري سازمان بهزيستي كشور و دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران با حضور جمعي از انديشمندان، پژوهشگران و آموزشگران حوزه آموزش و پرورش استثنايي برگزار شد، هدف از برگزاري اين همايش را ارتقاي آگاهي عموم جامعه به ويژه خانواده‌ها و نيز كارشناسان و مديران نسبت به نيازهاي افراد معلول به ويژه آن‌ها كه در سنين ويژه و داراي نيازهاي ويژه هستند، عنوان كرد.
 
وي افزود: هدف ديگر از برگزاري اين همايش، ايجاد حساسيت در زمينه ضرورت برنامه‌ريزي درست و جامع براي معلولان كشور و افزايش تعامل مراكز علمي و اجرايي فعال در اين حوزه است كه قطعا تمركز بر اين محورها مي‌تواند دستاوردهاي خوبي از برگزاري همايش پيشگيري از معلوليت‌ها در كشور حاصل كند. ضمن اين كه اهميت انجام اقدامات مشابه در اين حوزه نيز نبايد از نظر دور بماند.
 
مشاور رييس‌جمهوري در امور تعليم و تربيت همچنين به نقش رسانه‌ها در پيشگيري از معلوليت‌ها و اهميت ايفاي جامع و صحيح اين نقش در كشور اشاره و تصريح كرد: رسانه‌ها را مي‌توان بزرگ‌ترين تاثيرگذاران خارجي بر فرد و جامعه توصيف كرد كه با اين اوصاف كاملا مشهود است كه رسانه‌هاي كشور چه نقش عمده‌اي مي‌توانند در آگاهي رساني به جامعه و در پيشگيري هرچه بيشتر از ايجاد معلوليت‌ها در خانواده‌ها داشته باشند.
وي در ادامه پيشگيري را به معناي عام، مداخله مثبت و انديشمندانه براي مقابله با شرايط مضر پيش از آن كه آن شرايط به اختلال يا ناتواني منجر شود، تعريف و بيان كرد: پيشگيري از معلوليت‌ها امروز در جامعه يك ضرورت است كه در اين زمينه، علاوه بر نقش عمده‌اي كه نهادها و سازمان‌هاي اجرايي و برنامه‌ريز مسوول از جمله سازمان بهزيستي و سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در اين زمينه ايفا مي‌كنند، نقش تك تك اعضاي جامعه در اين زمينه نيز حائز اهميت است.
 
معاون وزير آموزش و پرورش در ادامه اظهار كرد: بطور كلي بحث معلوليت در كشور جزو وظايف سازمان بهزيستي است، اما با توجه به ضرورت ارائه آموزش‌هاي لازم و كافي به افراد استثنايي و داراي نيازهاي ويژه، به ويژه آن‌ها كه به سنين تحصيل رسيده‌اند، سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور نيز رسالت‌هاي عمده‌اي را دنبال مي‌كند، به طوري كه از بين مجموع معلولان كشور درصدي از آن‌ها كه در واقع نوع معلوليتشان به صورتي است كه از نظر هوشي يا جسمي امكان ارائه خدمات آموزش و پرورش عادي به آن‌ها وجود ندارد و آن‌ها بايد با دريافت آموزش‌هاي خاص تحت برنامه‌هاي توانبخشي قرار گيرند، در مجموعه آموزش‌هاي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور پوشش داده مي‌شوند.
به گزارش ايسنا، كشاورز همچنين با اشاره به آمارهاي كنوني از شمار معلولان و نيز دانش‌آموزان معلول اعلام كرد: در آمارهاي جهاني، ميزان معلوليت در كشورها عمدتا دو تا سه درصد از مجموع جمعيت هر كشور عنوان شده است.
 
وي افزود: اما در كشور ما تعيين دقيق آمار معلولان كشور بستگي به نوع تعريفي كه از معلوليت انجام مي‌شود دارد، چرا كه معلوليت هم مي‌تواند معلوليت‌هاي جسمي يا ذهني را شامل شود و هم مي‌توان تعريف آن را در مواردي چون «فقر فرهنگي» و موارد مشابه آن گنجاند، لذا در معناي وسيع معلوليت مجموعه‌اي از اين شاخص‌ها را تحت پوشش قرار مي‌دهد كه در ارائه آمار كلي از معلولان كشور بايد تمامي اين شاخص‌ها مورد توجه قرار گيرد.
اين مقام مسوول آموزش و پرورش در عين حال با تاكيد بر اين كه توانمندسازي كودكان معلول و دانش‌آموزان داراي نيازهاي ويژه، صرفا با پذيرابودن و پاسخگو بودن نظام آموزشي كشور تقويت مي‌شود، خاطرنشان كرد: تامين آموزش پايه و كارآموزي حرفه‌اي نقش بسيار مهمي در تقويت توانمندسازي معلولان در جامعه دارد.
 
وي در ادامه «مشاركت ملي»، «ايجاد اشتغال» و «فرصت‌هاي شغلي» را از مهمترين راه‌هاي رفع تنگناهاي معلولان ذكر كرد و با افزودن اين مطلب كه سرعت تحقق اهداف، رفع موانع و مسايل معلولان از طريق تعامل سازمان‌هاي غيردولتي، بخش خصوصي و ملي بيشتر مي‌شود، يادآور شد: آموزش و حرفه‌آموزي موجب اتكا به نفس، اطمينان به خود و منزلت دانش‌آموزان معلول مي‌شود كه اين موضوع بايد مورد توجه آموزشگران و فعالان اين حوزه قرار گيرد.
رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور همچنين ضمن درخواست حمايت بيشتر دستگاه‌هاي اجرايي براي بهبود وضعيت كودكان و دانش‌آموزان با انواع معلوليت‌ها در كشور، تصريح كرد: ورود خيران كشور به توسعه امكانات آموزشي و پرورشي دانش‌آموزان استثنايي ضرورتي براي جامعه امروز كشور است.
 
كشاورز در پايان اشاره‌اي نيز به برخي اقدامات سازمان متبوعش براي ارائه آموزش‌هاي لازم به دانش‌آموزان استثنايي كرد و اجراي طرح «حرفه‌آموزي براي دانش‌آموزان كم توان ذهني» را يكي از اقدامات مناسب سازمان آموزش و پرورش استثنايي براي توانمندسازي و بهبود مهارت‌هاي زندگي دانش‌آموزان معلول برشمرد.
 
منبع خبر :  
http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1468848

 

© کليه حقوق اين سايت طبق قوانين نرم افزاری مربوط به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مي باشد.