صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " جلسه دفاع از رساله دکتری دکتر سعید عارف نژاد همکار محترم مرکز پژوهشی تبریز "


  چاپ        ارسال به دوست

در دانشگاه تبریز برگزار شد:

" جلسه دفاع از رساله دکتری دکتر سعید عارف نژاد همکار محترم مرکز پژوهشی تبریز "

دکتر سعید عارف نژاد کارشناس پژوهشی گروه علوم اجتماعی و مطالعات منطقه ای مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی تبریز در تاریخ 98/5/8 از رساله دکتری تخصصی رشته ی برنامه ریزی درسی با عنوان «فرایند شکل گیری هویت حرفه ای معلمان» در دانشگاه تبریز دفاع نمود. 

این رساله اولین رساله ای است که به روش آمیخته اکتشافی( گراندد تئوری و مدل معادلات ساختاری) در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز انجام شده است. جلسه با حضور آقایان دکتر یوسف ادیب( استاد راهنما)، دکتر اسکندر فتحی آذر و دکتر حمداله حبیبی (اساتید مشاور) و دکتر اسداله خدیوی، دکتر رحیم بدری و دکتر فیروز محمودی( اساتید داور) در تالار تربیت دانشگاه تبریز برگزار و رساله مذکور با نظر اساتید حاضر در جلسه حائز درجه ی عالی با نمره­ ی نوزده و هفتاد و پنج صدم (75/19) گردید.

ضمن تبریک به همکار گرامی و آرزوی تداوم موفقیت هایشان؛ ذیلاً چکیده رساله مذکور و همجنین خلاصه آن بصورت ضمیمه تقدیم علاقمندان می گردد:

 

فرایند شکل گیري هویت حرفه اي معلمان (پژوهش آمیخته) [1]

سعید عارف نژاد [2]

چکیده

این تحقیق با هدف تبیین فرایند شکل گیري و طراحی الگوي مفهومی هویت حرفه اي معلمان انجام شده است.روش اجراي تحقیق به شکل آمیخته اکتشافی بوده و بخش کیفی به روش نظریه داده بنیاد و بخش کمّی به روش توصیفی به منظور طراحی الگوي معادلات ساختاري بوده است. جامعه آماري تحقیق شامل کلیه معلمان استان آذربایجان شرقی با سابقه کمتر از پنج سال خدمت به تعداد 1851 نفر بود. نمونه گیري بخش کیفی به روش هدفمند و نظري و بخش کمّی به شیوه ي خوشه اي بود. محقق در بخش کیفی بعد از مصاحبه با 16 نفر به اشباع نظري دست یافت. حجم نمونه آماري بخش کمّی نیز با استفاده از جدول مورگان 320 نفر تعیین گردید. داده هاي بخش کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و داده هاي بخش کمّی تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که از یافته هاي بخش کیفی استخراج شده بود، جمع آوري شدند. نتایج بخش کیفی تحقیق نشان داد که زمینه هاي شکل گیري هویت حرفه اي معلمان عبارتند از؛ ویژگی هاي فردي، انتظارات حرفه اي، تنش هاي شغلی، نگرش فرد نسبت به شغل معلمی و عوامل برون فردي. فرایند شکل گیري هویت حرفه اي از یادگیري براي تدریس و راهبردهاي مقابله با تنش ها تشکیل شده و ایفاي نقش معلمی و احساسات ناشی از تنش ها به عنوان پیامد زمینه ها و فرایندها میباشند. عضویت در جامعه معلمان نیز به عنوان پدیدهي مرکزيِ هویت حرفه اي معلمان شناخته شد. یافته هاي بخش کیفی تا حدود زیادي توسط یافته هاي بخش کمّی تأیید شد. بر اساس یافته هاي بخش کمّی، 9 عامل ظاهر شد که دو عامل به عنوان متغیر مستقل، 6 عامل به عنوان متغیر میانجی(مستقل/ وابسته) و یک عامل به عنوان متغیر وابسته میباشند.

کلید واژه ها: هویت حرفه اي، معلم، پذیرش در جامعه معلمان

 

 



[1]-برگرفته از رساله دکتري برنامه ریزي درسی

[2]- دانش آموخته دکتري تخصصی برنامه ریزي درسی دانشگاه تبریز-کارشناس پژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

 



دانلود فايل : خلاصه_رساله.pdf ( 100KB )


١٢:٠٢ - شنبه ١٩ مرداد ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٧١٠    /    تعداد نمایش : ١٦٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك