صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
دوشنبه ٢٥ شهريور ١٣٩٨
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " پيامدهاي وابسته به سلامت بلاياي طبيعي و نقش و كاركرد آموزش و پرورش "


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش برگزاری نشست علمی تخصصی با عنوان :

" پيامدهاي وابسته به سلامت بلاياي طبيعي و نقش و كاركرد آموزش و پرورش "

 

 

 

 

بسمه تعالی

گزارش برگزاری نشست علمی تخصصی

پيامدهاي وابسته به سلامت بلاياي طبيعي و نقش و كاركرد آموزش و پرورش

تاریخ برگزاری نشست: 98/2/15      

محل برگزاری: سالن اجتماعات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

اعضاء و حاضرین نشست:آقای دکتر فرهاد کریمی ریاست محترم پژوهشگاه، جناب آقای دکتر مسعود شکوهی مدیر کل محترم دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش، خانم دکتر امیری نمایندۀ معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، آقای دکتر خوش خلق ریاست محترم پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت، آقای دکتر احمد رمضانی ریاست محترم پژوهشکدۀ کودکان استثنایی، نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش، اعضای هیئت علمی پژوهشگاه  و کارشناسان و مدیران حوزۀ ستادی وزارت آموزش و پرورش

ارائه دهندۀ نشست: دکتر بهنام بهراد، استادیار روانشناسی سلامت و مدیر گروه اختلالات رفتاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

در روز یکشنبه مورخ 98/2/15 از ساعت 10 الی 11:30 با حضور مسئولین پژوهشگاه و مدعوین محترم از معاونتها/سازمان ها و دفاتر حوزه ستادی وزارت متبوع در محل سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات نشست علمی- تخصصی با عنوان پيامدهاي وابسته به سلامت بلاياي طبيعي و نقش و كاركرد آموزش و پرورش برگزار شد. در آغاز این نشست آقای دکتر کریمی- رئیس پژوهشگاه- ضمن تقدیر از حضور همکاران محترم  و خیر مقدم به جناب آقای دکتر شکوهی-مدیرکل محترم مشاوره و امور تربیتی و تبریک هفته معلم، به اهمیت و ضرورت برگزاری این نشست علمی پرداخت. وی گفت وزارت آموزش و پرورش مسئولیت جدی و موثر در آماده سازی نسل جدید برای زندگی داردو یکی از ابعاد زندگی، آشنایی و مقابله با بحران‌های پیش رو و بلایای طبیعی است. در حوادث اخیر و سیل فروردین 98، بررسی ها نشان داد که مردم، مدیران مدارس و دانش آموزان ما آن طور که شایسته است آمادگی های ضروری برای مواجهه با بحران را نداشتند. آموزش و پرورش نیازمند برنامه مدون و عملیاتی جهت آشنا کردن دانش آموزان و مدارس با بحران ها و بلایای طبیعی از قبیل سیل و زلزله و نحوه مواجهه موثر با آنها است و ضروری‌ است در این خصوص اقدامات جدی به عمل آید.

در ادامه آقای دکتر بهراد- عضو هیأت علمی پژوهشگاه- به ایراد سخن و گزارش پرداخت. ایشان گفتند با توجه به اینکه کشور ما جزء کشورهای پر مخاطره در زمینۀ بلایای طبیعی است و در سالهای اخیر کوشش ها و اقدامات در زمینۀ پیشگیری و مداخله در بلایا افزایش یافته است و هریک از نهادهای مهم اجتماعی مانند نهادهای پزشکی و سلامت، بهزیستی و توانبخشی و غیره به سهم خود گام های مهمی را در زمینۀ خدمات وابسته به سلامت انسانی در بلایا برداشته­ اند، شایسته است آموزش و پرورش هم به نوبۀ خود گام های اساسی و مهمی برای خدمات سلامت و پیشگیری و مداخلات مربوط به کودکان و دانش ­آموزان بردارد. از طرفی، کودکان و دانش ­آموزان از مهمترین گروه های آسیب پذیر در حوادث و بلایا هستند و مدارس به عنوان مهمترین کانون های مورد وثوق مردم و موقعیتی برای حمایت ها و شبکه ­های اجتماعی دانش ­آموزان، همسالان، معلمان، والدین، از موقعیت های بسیار مهم برای خدمات اولیۀ روانشناختی و مهارتمند­سازی دانش­ آموزان برای مواجهه با بلایا به شمار می­روند. با توجه به اینکه خلائی جدی در زمینۀ دانش و برنامه ­های مبتنی بر شواهد حوزۀ مداخلات مدرسه محور پسا بلایا در کشور  وجود دارد، هدف نشست فوق ایجاد جنبشی فکری، دانشی و پژوهشی برای تقویت مباحث مهمی از این دست در آموزش و پرورش به شمار می­رود.وی در ادامه به ارائه مباحث خود پرداخت که متن کامل گزارش ایشان در ضمیمه این مطلب درج شده است.

در ادامه آقای دکتر شکوهی مدیرکل محترم امور تربیتی و مشاوره وزارت متبوع در ادامه جلسه نکاتی به شرح زیر مطرح کرد:

وزرات آموزش و پرورش عملکرد خوبی در سیل فروردین 98 داشت. از پژوهشگاه برای اینکه به این مبحث مهم و حساس توجه کرد، و با درک حساسیت موضوع به آن وارد شد تشکر می کنم. در بحث مدیریت بحران در کشور نکاتی وجود دارد، این مبحث باید به طور کاربستی مدون شود. در بحث زلزله هم خیلی کار نشده. برخلاف کشورهای دیگر ما ورود نکردیم. ما به عنوان آموزش و پرورش باید پیشرو باشیم. در بحث مدیریت بحران، مدیریت ها به اتفاقات پس از بحران معطوف بود- پیش از بحران، آغاز، حین و پس از بحران نیز نیازمند مداخله است. جای این بحث در کشور خالی است و از توجه پژوهشگاه به این مسأله سپاسگزارم. بهتر است این نشست ادامه یابد و به تدوین سند منجر شود. راهنما و برنامه اقدام تدوین شود. لازم است مشخص شود که در مباحث بحران ها  و بلایا، وظیفه مدیر مدرسه یا دیگران چیست؟ مدیران ما در مدارس به آموزش مهارت های مقابله با بحران ها و بلایا نیاز دارند. این بحران اولین و آخرین نیست، قطعاً ادامه خواهد داشت. گفته شده که 27 نوع حادثه طبیعی و غیر طبیعی در  تهران امکان وقوع دارد. پروتکل مقابله با بحران برای مدیر مدرسه نداریم. بحران جدی است باید کار کنیم تا خسارت به حداقل برسد. مطالعه مدیریت بحران نیز بسیار مهم است. خروج قطار از ریل در ژاپن 25 هزار صفحه مطالعه دارد. حضور مسئولین نامرتبط در نقاط بحران مناسب نیست. نقشه جامع مدیریت بحران نداریم. باید یک قدم به عقب بر گردیم که جای آن در آموزش و پرورش خالی است.

کارهایی که در حوزه سیل اخیر انجام دادیم، به شرح زیر است: بحران سیلاب همزمان با نوروز بود که در شبکه اجتماعی فراخوان داده شد، 420 نفر مشاور آموزش های مشاوره و روان شناسی را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی طی دوره 16 ساعته برای غربالگری ptsd(اختلال آسیب پس از ضربه)–برای مدیریت بحران دریافت کردند. کمیته فعال شد، 54 تیم سه نفره تشکیل شد. دوره های آموزشی ptsdبرگزار شد، حتی مراکز مشاوره در فعالیت های امدادی و عمومی نیز وارد شدند. مدیریت بحران اهمیت دارد. آموزش و پرورش باید در این کار ورود بیشتری پیدا کند.

آقای حکمتی: با تشکر از آقای دکتر کریمی و دکتر بهراد و ابتکار عمل در برگزاری این نشست، به نقش آموزش و پرورش و مدارس در بحران باید بیشتر توجه کرد. مداخله پس از بحران زلزله بم-  درس های زیادی برای گفتن دارد. آمادگی باید باشد. بحث آمادگی و مانور سیل و گنجاندن مهارت های مقابله در بازی های پرورشی از اقدامات مهم است- خود محافظتی در بحران مهم است.

دکتر ابراهیمی: در توضیحات آقای دکتر بهراد، اختلال معادل تروما گرفته شده- توضیح داده شود.

دکتر بهراد: مدیریت رویداد آسیبی مهم است ما در این زمینه ها خلاء داریم، کار باید شود، برنامه درست و منطقی داشته باشیم و به مرور آموزش دهیم.

آقای جعفری(نماینده معاونت حقوقی و امور مجلس): به عنوان یک فرهنگی و معلم از برگزاری این نشست تشکر می کنم. لازم است در کتاب درسی فرهنگ سازی شود. 50 درصد در ایران در معرض بلایا هستند. ما در حوزه بلایا آموزش نداریم مانور زلزله کافی نیست. مطالب اضافی در کتب درسی زیاد است. به جای آن مطالب مربوط به بلایای طبیعی آموزش داده شود.

خانم دکتر مهری امیری( نماینده سازمان بهزیستی): در معاونت  مشاوره و روان شناسی بهزیستی تیم‌های داوطلب داریم که با ترکیب روان شناس، مشاوره، مددکار و روان پزشک می توانیم با آموزش و پرورش در حوزه بلایا و بحران های طبیعی تعامل کنیم. جهت هماهنگی قبل، حین و پس از بحران نیروهای خود را مدیریت کنیم. جهت هماهنگی فعالیت ها حوزه آموزش و پرورش با خانواده ها سرو کار دارد. غربالگری فعالیت ها به ما کمک می کند و لازم است از نظام ارجاع مفید برخوردار شویم- بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش می توان تعامل هایی ایجاد کرد.

وی در ادامه به توضیح طرح محب پرداخت (مداخلات روان شناختی در بلایای انسان ساخت و طبیعی). تیم های محب- اجتماع محور هستند و در محله ها مستقر می شوند و در منطقه حضور دارند. بهتر است تیم ها محلی و بومی باشند، از دیگر شهرها نباشند، هر تیم ددلاین دارند، گاهی از نیروهای استان های همجوار استفاده می کنیم، زمان حضور اعضاء تیم در هر مأموریت 6 ماه تا یک سال است، نحوه مستند سازی گزارش ها،به آنها آموزش داده شده است. بهزیستی و آموزش و پرورش می توانند در زمینه تشکیل تیم های محب تعامل کنند. اورژانس 123 هم داریم که مداخلات فوری تر را پی گیری می کنند و وسیله نقلیه دارند.

دکتر بهراد: بهزیستی بر نظام ارجاع متمرکز است pfA(کمکهای اولیه روان شناختی) و spr(مهارتهای بهبودی روانشناختی) جایگزین مداخلات سلامت روان نیست. ولی در مورد مدارس با موارد ساب کلینیکال مواجه هستیم، ممکن است بچه ها زیر آستانه ارجاع باشند و باید نظام خاص مدیریتی در این تدوین شود.

آقای حکمتی: استفاده از تجارب مشارکت یونیسف در زلزله بم توصیه می شود. آن پروژه در زمان خود بومی سازی شد. از آن استفاده شود.

دکتر بهراد: آقای حکمتی به نکات خوبی اشاره کردند. در عصر علوم انسانی، چیزی به نام موازی کاری نداریم. دانش هر قدر موازی کاری کند بهتر است. انباشت دانش چه اشکالی دارد- برنامه های موازی و همزمان ایجاد شود و مداخلات موازی شکل گیرد.

دکتر کریمی: به طراحی سیستم خاص مدیریت روان شناختی در مدارس نیاز داریم. این نشست در آینده نزدیک ادامه خواهد یافت و انشاءالله از مجموعه مباحث، برنامه ای برای آمادگی مدیران مدارس و آموزش و پرورش برای مقابله با بحران‌ها، بلایای طبیعی استخراج خواهد شد.

 

 


١٧:٣٥ - سه شنبه ١٧ ارديبهشت ١٣٩٨    /    شماره : ١٤٦٤٤    /    تعداد نمایش : ٤٢٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك