صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢٣ آبان ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " نشست كارگروه مطالعات علوم اجتماعي، گروه آموزش علوم انساني "


  چاپ        ارسال به دوست

در پژوهشكده برنامه ريزي و نوآوري هاي آموزشي برگزار شد:

" نشست كارگروه مطالعات علوم اجتماعي، گروه آموزش علوم انساني "

نشست كارگروه  مطالعات علوم اجتماعي، گروه آموزش علوم انساني در روز سه شنبه مورخ 97/6/6 در پژوهشكده برنامه ريزي و نوآوري هاي آموزشي برگزار شد. در اين جلسه سرپرست پژوهشكده، مديرگروه علوم انساني، نماينده پژوهشگاه، مسوول گروه هاي آموزشي شهرتهران و سرگروه هاي مطالعات اجتماعي، تاريخ، جغرافيا و علوم اجتماعي  دو دوره متوسطه اول و دوم شهر تهران حضور داشتند. گفتگوي اعضاي كارگروه پيرامون مسائل مربوط به حوزه برنامه درسي علوم اجتماعي و هم انديشي براي دستيابي به راهكارهايي براي بهبود وضعيت اين حوزه انجام شد. به زعم همكاران بخش اجرا، عمده ترين مشكلاتي كه در زمينه برنامه درسي علوم اجتماعي وجود دارد را مي توان حول چند محور زير مورد بررسي قرار داد.

  • در دوره متوسطه اول كتاب مطالعات اجتماعي تلفيق سه درس است. سه درس تاريخ، جغرافيا و علوم اجتماعي كه قبلا جدا بودند و در حال حاضر در يك كتاب تجميع شده اند. مشكلي كه در اجرا وجود دارد اين است، دبيري كه رشته اش تاريخ است مجبور است جغرافيا و علوم اجتماعي هم تدريس كند كه يا علاقه اي به تدريس آنها ندارد يا دانش لازم را ندارد. لازم است ابتدا معلمان بين رشته اي تربيت كرد و سپس از آنان انتظار تدريس بين رشته اي داشت. بايد شايستگي هايي كه مورد نياز است تعيين و تعريف كرد و سپس بر اساس آنها آموزش داد. تربيت دبير براي متوسطه اول در حوزه يادگيري علوم اجتماعي بايد براي سه درس انجام شود.
  •  دوره هاي آموزشي كه براي معلمان برگزار مي شود، مجازي است و در قالب 24 –30- 35 ساعت تدريس مي شود كه جوابگوي نياز معلم نيست. دوره هاي آموزشي از نظر نحوه ارائه و زمان مناسب نيستند. معلمان شديدا به دوره هاي ضمن خدمت حضوري نياز دارند كه توسط افراد متخصص و صاحبنظر اداره شوند كه هم به نقاط قوت و هم نقاط ضعف بسته هاي آموزشي توجه داشته باشند و پاسخگوي نظرات و انتقادات معلمان باشند. بايستي به كيفيت دوره هاي ضمن خدمت كه مورد نياز معلمان باشد،توجه ويژه شود، عدم توجه لازم به كيفيت اين دوره ها، كيفيت آموزش در سطح مدارس را تحت تاثير قرار مي دهد. نمي توان به كيفيت اين دوره ها توجه نكرد و از دبيران خواست كه به دنبال كيفيت بخشي در فرايند تدريس خود در كلاس درس باشند.
  • نگاه ما به برنامه درسي علوم اجتماعي انتقال دانش است نه ايجاد مهارت. ما نياز داريم در درس علوم اجتماعي مهارت هاي مورد نياز كه شامل آداب و مهارت هاي اجتماعي در زندگي واقعي است را به دانش آموزان آموزش بدهيم.
  •  برنامه درسي جامعه شناسي مورد نقد است. مباحث جامعه شناسي تئوري و نظري است و قابليت عملياتي شدن را ندارد. در واقع محتوا بايد قابليت آن را داشته باشد كه به صورت عملي تدريس شود.
  • در تنظيم و اصلاح بسته هاي جامعه شناسي بايستي به تجربيات زيسته معلمان و نكات ضعفي كه مطرح مي كنند توجه داشت. سرفصل ها نياز به بازبيني دارد. در اين خصوص نظرات معلمان به دبيرخانه علوم اجتماعي منعكس شده است ولي اصلاحاتي در اين خصوص صورت نگرفته است. در واقع به اين نكته اشاره شد كه نياز است، مولفان بسته هاي آموزشي در تنظيم سرفصل ها و كلا محتواي اين درس  به تجربه زيسته معلمان توجه نمايند.
  • در جدول دروس پايه دوازدهم به 35 ساعت تدريس نياز دارند در حالي كه 24 ساعت تدريس در برنامه در نظر گرفته شده است به همين دليل بعضي از دروس به شكل غيرحضوري ارائه مي شوند و در واقع به حاشيه رفته و مورد توجه چنداني قرار نمي گيرند. از طرفي ساعت بعضي از دروس از جمله مديريت خانواده و سبك زندگي ، مطالعات فرهنگي، انسان و محيط زيست كه كتابهاي درسي نيز براي آن ها تاليف شده اند، به دروس ديگر اختصاص مي يابند ، هر چند كه  در جدول دروس ساعت ان ها مشخص شده است.


١٤:٢٩ - يکشنبه ٨ مهر ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤٨٤    /    تعداد نمایش : ٢٠٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك