صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢٣ آبان ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "طرح رتبه بندی معلمان"


  چاپ        ارسال به دوست

تحلیلی بر :

"طرح رتبه بندی معلمان"

به بهانه طرح رتبه‌بندي معلمان

خانم دكتر منيره رضايي(عضوهيات علمي گروه پژوهشي اقتصاد و تامين نيروي انساني)

معلمان به عنوان تأثيرگذارترين مولفه نظام آموزشي، در بالا بردن استانداردهاي آموزشي اثري تعيين‌كننده دارند. بهبود كارآيي و عدالت نظام آموزشي، تا اندازه زيادي بستگي به اطمينان خاطر از اين موضوع دارد كه معلمان تا حد زيادي مهارت يافته و به خوبي تجهيز شده باشند تا با انگيزه كافي عمل كنند. در مجموع، ارزشيابي اثربخش از تدريس، براي بهبود و اصلاح مداوم فرايند ياددهي و يادگيري در مدرسه، نقش محوري دارد. از اين منظر، نهاد ارزشيابي معلم، گامي ضروري در جهت بهبود اثربخشي تدريس و يادگيري و بالابردن استانداردهاي آموزشي است.

ارزشيابي معنادار معلم، مشتمل بر ارزيابي صحيح از اثربخشي تدريس، نقاط قوت آن و نيز حوزه‌هايي از عملكرد معلم است كه به توسعه بيشتري نياز دارد. ارزشيابي معلم، همچنين براي گرامي داشتن معلم و پاداش دادن به كار او لازم است. اما بايد توجه داشت كه يك چالش كليدي، شناخت طيف پيچيده ويژگي‌هاي مربوط به ارزشيابي معلم است. هدف اين سياست غالب و فراگير، اطمينان از اين موضوع است كه ارزشيابي معلم به بهبود نتايج دانش‌آموز از طريق عملكرد ارتقاء يافته تدريس كمك مي‌كند.

به عبارت ديگر، موضوع ارزشيابي معلم نمي‌تواند به تنهايي مورد مطالعه قرار گيرد. همه عوامل سطح مدرسه، نظام آموزشي و نظام اجتماعي بر طراحي سياست‌هاي ارزشيابي معلم تأثير مي‌گذارند. اين عوامل، طراحي رويكردها به ارزشيابي معلم را در قالب نيازهايي براي نوآوري‌هاي جديدِ سياست‌گذاري تحت تأثير قرار مي‌دهند؛ فرصت‌هاي سياست‌گذاري را محدود مي‌كنند؛ و نحوه اجرا، اثرات و هزينه سياست‌گذاري را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

نمونه‌هايي از عوامل اجتماعي عبارتند از:

محيط سياسي

تنوع جمعيت‌شناختي و فرهنگي

اوضاع و احوال اقتصادي، روندهاي بازاركار

نقش رسانه‌ها و آگاهي عمومي از نظام آموزشي

منابع دولتي و خصوصي تخصيص داده شده به نظام آموزشي

سياست‌هاي ارزشيابي و سنجش در بخش عمومي

نمونه‌هايي از عوامل نظام آموزشي عبارتند از:

توزيع مسئوليت‌ها در ميان مقامات آموزشي

مديريت و استقلال مدرسه

ساختار نظام آموزشي

برنامه درسي، استانداردهاي علمي، زمان يادگيري

سازوكارهاي بازار/ انتخاب مدرسه

تخصيص منابع در درون نظام آموزشي

ساختارهاي حرفه‌اي و مشوق/ پاداش براي معلمان و مديران مدرسه

سياست‌هاي تربيت معلم و صدور گواهينامه

نقش‌ها و ديدگاه‌هاي گروه‌هاي ذي‌نفع

نمونه‌هايي از عوامل سطح مدرسه عبارتند از:

بافت اجتماعي اقتصادي مدارس

مديريت، رهبري و توزيع مسئوليت‌ها در درون مدرسه

فعاليت‌هاي حرفه‌اي معلمان و ديگر كاركنان مدرسه

ترتيبات ياددهي و يادگيري

درگير شدن گروهي و خانوادگي

شرايط يادگيري، ساختارهاي حمايتي

در مجموع، بدون شناخت كافي از طيف عوامل دخيل، و شيوه‌هايي كه تأثير سياست‌هاي ارزشيابي معلم را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند، خطر اتخاذ رويكردهاي غيرموثر به ارزشيابي معلم وجود دارد.


١٧:٣٤ - دوشنبه ١ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤٢٣    /    تعداد نمایش : ٤٠٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك