صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
چهارشنبه ٢٣ آبان ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > " هشتمین جلسه شوراي سياستگذاري برنامه معلم پژوهنده "


  چاپ        ارسال به دوست

صبح روز دوشنبه مورخ 97/4/11 در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد:

" هشتمین جلسه شوراي سياستگذاري برنامه معلم پژوهنده "

 

 

هشتمین جلسه کمیته سیاستگذاری برنامه معلم پژوهنده با حضور نمایندگان محترم معاونت های آموزش ابتدایی، متوسطه ، مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی و فناوری اطلاعات، دانشگاه فرهنگیان ، مرکز سنجش و جمعی از صاحبنظران خارج از پژوهشگاه و اعضا محترم هیات علمی و کارشناسان پژوهشگاه از ساعت 10 الی 12 روز دوشنبه مورخ 11/4/97 در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طبقه هفتم سازمان پژوهش واقع در خیابان سپهبد قرنی برگزار گردید.در این جلسه که با استقبال مدعوین مواجه شد همکاران زیر حضور داشتند : دکتر قاسمی پویا،دکتر ساکی، دکتر متین، احمد دانش فر، دکتر خالقی نژاد، دکتر نویدی ، مردای فر ، مهندس قربانی، کریمی و خانم ها: دکتر رضایی و دکتر نامی،دکتر گویا، دکتر ملکی، کشتکاری، خوزینی، امتیازجو، صدوری، کارگری دهکردی، دکتر حسین پور و اميني نسب


در ابتدا دکتر فرهاد کریمی( سرپرست پژوهشگاه) ضمن خوش آمدگویی به مدعوین در خصوص اهداف و اهمیت برنامه معلم پژوهنده و ضرورت تقویت و کیفیت بخشی به این برنامه مطالبی را مطرح نمودند. سپس خانم دکتر نامی در قالب گزارش، به وضعیت موجود برنامه معلم پژوهنده اشاره نمود و ارکان الگوی برنامه معلم پژوهنده را تشریح نمودند.


در ادامه حضار محترم در جلسه با ارائه نظرات و دیدگاه های خود به تعمیق و تقویت برنامه معلم پژوهنده تاکید نموده و در این راستا نکاتی را مطرح نمودند که اهم مطالب مطروحه به شرح زیر است :

- فلسفه وجودی پژوهش در عمل و اقدام پژوهی به صورت دقیق بررسی و مورد تحلیل قرار گیرد تا در این رابطه درک مشترکی ایجاد شود

- در شرایط موجود اقدام پژوهی، درس پژوهی، روایت پژوهی و ... در آموزش و پرورش به صورت پراکنده و جدای از هم مورد توجه قرار گرفته و ضروری است این پراکندگی تجمیع شود

- پژوهش در عمل، خود ارزیاب، مشارکتی، غیررسمی و اینجایی و اکنونی است و به صورت تحکمی و از بالا به پایین قابل اجرا نیست، اینگونه موارد باید در طرح جامع معلم پژوهنده مدنظر قرار گیرد.

- بعضی از مدارس یادگیرنده نیستند و فضا و گفتمان علمی در آنها حاکم نیست، برنامه معلم پژوهنده می تواند بر این مشکلات غلبه کند و آنها را کاهش دهد.

- بعضی از معلمان نیاز به آموزش مسئله یابی در کلاس درس دارند، ضروری است آموزش پژوهش در عمل مورد توجه جدی قرار گیرد تا به حل این مشکل کمک کند.

- آموزش پژوهش به معلمان ، تربیت مدرس پژوهش در عمل و مستندسازی فعالیت های پژوهی معلمان پژوهنده و اصلاح فرآیند ارزشیابی گزارش های پژوهش در عمل باید در دستور کار دبیرخانه معلم پژوهنده قرار گیرد.

- معلمان باید در همه زمان ها پژوهش کنند . پژوهش معلمان مختص دوره خاصی نیست. معلم خودانگیخته و فکور همواره در پی مسئله یابی و حل مساله است.

- پژوهشگاه می تواند از تجارب استان ها برای ایجاد سامانه برنامه معلم پژوهنده استفاده نماید.

- برای تهیه الگو و طرح جامع معلم پژوهنده مشارکت و همکاری همه بخش های آموزش و پرورش ضروری است

- نقش اختصاصی پژوهشگاه در رابطه با برنامه معلم پژوهنده تهیه الگوی این برنامه و سپس نظرورزی و نظریه پردازی است.

- پژوهشگاه به تنهایی نمی تواند همه مشکلات برنامه معلم پژوهنده را حل و فصل نماید.

- تقویت مشارکت بدنه آموزش و پرورش و مدیران مدارس در فرآیند توسعه برنامه معلم پژوهنده می تواند به فراگیر نمودن این برنامه کمک نماید.

- مقرر شد در جلسه آینده ویژگی های مدرسه پژوهش محور و ارکان اصلی الگوی برنامه معلم پژوهنده مشخص شود و همچنین چگونگی تقویت و ارائه آموزش پژوهش در عمل با معلمان و مدیران به بحث گذاشته شود.

 


١٦:٤٠ - دوشنبه ١٥ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ١٤٤١٢    /    تعداد نمایش : ٥٣٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك