صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٠٤ خرداد ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > "شناسايي و تعين شايستگي هاي حرفه اي معلمان متناسب با اسناد تحولي آموزش و پرورش و اعتبار بخشي شايستگي‌ها"


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست ارائه یافته های پژوهشی با عنوان :

"شناسايي و تعين شايستگي هاي حرفه اي معلمان متناسب با اسناد تحولي آموزش و پرورش و اعتبار بخشي شايستگي‌ها"

نشست ارائه يافته هاي پژوهشي گروه پژوهشی اقتصاد و نیروی انسانی پژوهشکده تعلیم و تربیت با عنوان "شناسايي و تعين شايستگي هاي حرفه اي معلمان متناسب با اسناد تحولي آموزش و پرورش و اعتبار بخشي شايستگي‌ها"را با ارائه سركار خانم دكتر منیره رضايي در روز یکشنبه مورخ 11/15/ 96 با حضور گرم جمعي ازكارشناسان ، اساتید واعضای هيات علمي پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي و حوزه ستادی وزارت متبوع درمحل سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار گردید.
.دراین نشست ابتدا سرکار خانم دکتر رضایی بطور مبسوط نتایج یافته های خود را تبیین نمودو در ادامه به سئوالات حاضرین در جلسه پاسخ داد

در راهبرد 13 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توسعه شايستگي‌ها و توانمندي‌هاي اعتقادي، تربيتي، علمي و حرفه‌اي فرهنگيان در راستاي تحقق اهدافي همچون برقراري نظام اثربخش و كارآمد مديريت منابع انساني … مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در ذیل هدف عملیاتی شماره 11، راهكار 4-11 ناظر به ايجاد نظام ارزيابي صلاحيت معلمان شامل شايستگي‌هاي اخلاقي، اعتقادي، انقلابي، حرفه‌اي و تخصصي و ارزشيابي متناسب با مباني و اهداف سند تحول راهبردي مي‌باشد. بر این اساس، این پژوهش در پی آن بوده است که با هدف تعيين شايستگي‌هاي تخصصي و حرفه‌اي معلمان، با ابتناء بر سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، مباني نظري تحول بنيادين و سایر اسناد بالادستی، و مراجعه به دانش نظری تبلور يافته در مطالعات داخلي و تجارب عملی موجود؛ نهایتا به این پرسش پاسخ دهد که شایستگی‌هاي مورد انتظار اسناد تحولي از معلم و نيز استانداردها و مولفه‌هاي آنها چه هستند. برای نیل به اين مقصود و به تناسب پرسش‌های پژوهش، از روش‌های اسنادي و كتابخانه‌اي، تحلیل مفهومی، تلفیقی، گروه کانونی و روش‌های کمّی ، بهره گرفته شد. جامعه و نمونه این پژوهش یکسان و مشتمل بر چهارده نفر از صاحبنظران و سیاست‌گذاران حوزه معلم و تربیت معلم بوده است. پس از استخراج گزاره‌های آشکار و ضمنی مرتبط با معلم، و مراجعه به مطالعات داخلی و تجارب عملي جهانی، نسخه اولیه استانداردها و مولفه‌ها تدوين شد. یافته‌‌های به دست آمده از سه فازِ گذشته که در قالب استانداردها و مولفه‌ها تدوین شده بود، برای اعتباربخشی در دو مرحله، در اختیار اعضای گروه کانونی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده، پرسشنامه بسته‌پاسخ، روش‌های آمار توصیفی و غیرپارامتریک مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های کمّی نشانگر آن است که از منظر اعضای گروه کانونی، استانداردهای تعیین شده با گزاره‌های مستخرج از اسناد تحولی، و نیز مولفه‌های ذیل استانداردها با استانداردهای تعیین شده همخوانی و توافق بالایی دارند. پس از اِعمال نظرات و پیشنهادات ارایه شده، شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان بر اساس اسناد تحولی در قالب سه شایستگی ویژه، هشت استاندارد، و سی و شش مولفه تعیین گردید.


١٥:٣٥ - سه شنبه ١٧ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٣٢٤    /    تعداد نمایش : ٢٤١



خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك