صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٠٤ اسفند ١٣٩٦
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " مراكز پژوهشي وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش "


  چاپ        ارسال به دوست

نگاهی به برنامه‌های آتی :

" مراكز پژوهشي وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش "

دکتر فرهاد کریمی سرپرست پژوهشگاه مطالعات اموزش و پرورش در یاد داشتی با اشاره به مفهوم پژوهش در آموزش و پرورش ( ترویج ایده پژوهش برای عمل ) و با یادآوری فعالیت‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، با نگاهی گذرا برنامه های آتی مراكز پژوهشي وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را بشرح ذیل برشمردند:


نگاهی به برنامه‌های آتی مراكز پژوهشي وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

دکتر فرهاد کریمی- سرپرست پژوهشگاه مطالعات اموزش و پرورش

پژوهش به منزله فرایند تولید دانش بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای، ابزار بهبود مستمر و توسعه جوامع انسانی است. پژوهش در آموزش و پرورش در چارچوب اساسنامه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، سند زیرنظام پژوهش و ساير اسناد بالادستي ، فعالیتی ماموریت‌گرا است.در این چارچوب ترویج ایده پژوهش برای عمل مورد تاکید است.

وظایف و کارکردهای پژوهش در این چارچوب عبارتنداز:

توسعه، تحول وارتقای پیوسته کیفیت نظام تعلیم و تربیت، نوسازی و بهسازی و متناسب سازی آن با تغییرات ملی و جهانی وتدوین الگوهای نظری بومی و رصد نوآوری‌ها و رویکردهای جدید

پیش بینی چالش‌ها،مسایل و بحران‌های پیش روی نظام تعلیم و تربیت از طریق پایش مداوم نحوه عملکرد نظام و رصد مسایل

تشخیص مسایل و بحران‌ها و توصیه‌ راههای مقابله از طریق مرور و پیگیری روندهای امور درتعليم و تربیت و مقایسه آن با شاخص‌های مطلوب و تولید اطلاعات لازم درباره میزان درستی عملکرد نظام تعلیم و تربیت

توسعه فرهنگ پژوهش و پرسشگری در بین همه کارگزاران تعلیم و تربیت از سطح ستاد آموزش و پرورش تا مدرسه و در بین دانش آموزان

فعالیت‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دو طبقه اصلی قرار می‌گیرد:

الف -پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش

ب - مدیریت پژوهشی و بهبود مستمر امور پژوهشی وزارت آموزش و پرورش

الف - خرده محورهای طبقه اول (پاسخگویی به نیازهای پژوهشی وزارت آموزش و پرورش) به شرح زیر هستند:

1-کمک به نظام آموزش و پرورش درجهت شناسایی مساله‌ها و آسیب‌ها به خصوص آسیب‌هایی که متوجه معلمان، مدارس، دانش آموزان، فرایند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و مدیریت مدارس است. لازم است پژوهشگاه در مورد آسیب‌های تهدید کننده کارکردهای تربیتی و آموزشی معلمان و مدارس، هشیارتر و فعال‌تر عمل کند.

2-تولید دانش و اطلاعات مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش جهت اجرای بهینه وظایف آن (دانش مربوط به فرایندهای مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرا در سطح کلان وزارت آموزش و پرورش و تحلیل محیط بیرونی و درونی آموزش و پرورش و دانش مربوط به فرایند تدریس خرد و رویدادهای یاددهی- یادگیری در سطح کلاس درس و تحلیل و تبیین عوامل همبسته)

3-مطالعات آینده پژوهی – روند پژوهی وسیاست پژوهی در جهت تعیین نیازهای آتی جامعه

4-تغییر نگرش و فرهنگ جامعه درخصوص مهم شمردن آموزش و پرورش (در این زمینه برنامه‌ریزی پژوهشی صورت گیرد که از چه راهی می‌شود نگرش‌ جامعه و مسئولان رانسبت به آموزش و پرورش بهبود بخشید تا جامعه و مسئولین آموزش و پرورش را مهم بشمارند)

5-برقراری ارتباط نزدیک بین بخش پژوهش و بخش اجرا در وزارت آموزش و پرورش، جهت بررسی، شناسایی و حل مسایل نظام آموزش و پرورش

6-تبیین مفاد و دلالت‌های نظری و عملی اسناد تحولی نظام تعلیم و تربیت(از قبیل رویکردهای آموزشی، شیوه‌های یادگیری و ... آموزش پژوهش محور) و پیشنهادهایی برای ارتقای آن در برنامه‌ها به خصوص برنامه های تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت معلمان

7-توسعه راهبردهایی برای تسهیل همراهی و همکاری خانواده با طرح‌های تحولی آموزش و پرورش

8- تبیین و تسهیل بکارگیری روش‌های جدید آموزش در فرایند یاددهی- یادگیری

ب- خرده محورهای طبقه دوم (مدیریت پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش)

بخش پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با وظایف و تکالیف سنگیني مواجه است.با توجه به ماهيت پيچيده و تودر توي امر تربيت انسان ، در شرایط عادی پاسخگویی به نیازهای پژوهشی آموزش و پرورش دشوار و طاقت فرسا اما قابل انجام است ، درصورتي كه بخش پژوهش بخواهد پشتیبانی‌های پژوهشی لازم برای اجرای مفاد سندتحول بنيادين و برنامه‌های 6 زیر نظام مفصل سند تحول را به عمل آورد،به حمايت و پشتيباني ساختاري و اختصاص ظرفيت اجرايي بيشتر نياز دارد.مهمترین نیاز درچارچوب پژوهشگاه و بخش پژوهش وزارت آموزش و پرورش،درک و آسیب شناسی وضعیت موجود فرایندها و روش‌ها، بهبود مستمر و ارتقای کیفیت در بخش‌های اصلی مدیریت پژوهشی در آموزش و پرورش(تعریف و تعیین مساله ها و موضوعات پژوهشی،اجرای پژوهش،ارزشیابی پژوهش،اشاعه و کاربست یافته های پژوهشی) است.مدیریت پژوهش نظیر هر نوع مدیریت تخصصی دیگر، مستلزم توجه به حوزه‌های زمینه، درونداد، فرایند و برونداد و مستلزم روش علمی، همراه با کار دقیق و نظارت مستمر و تاکید بر تناسب بین درونداد – برونداد و کیفیت محصولات پژوهشی است.

- اصول حاکم بر اقدامات در حوزه مدیریت پژوهشی عبارتنداز:

توجه به اصول و آموزه‌های مدیریت اسلامی و اخلاق کارگزاران از منظر حضرت ‌امام علی (ع) و سفارشات معصومین(علیهم السلام) در امر مدیریت

پاسخگویی،اعتماد سازی، اقدام به موقع، شفافیت، مشارکت جویی،توسعه سلامت سازمانی، ارتقای فرهنگ سازمانی و بهبود تعهد سازمانی در حوزه پژوهش

توجه به دیدگاه‌ها و نظرات ذینفعان پژوهش‌های آموزشی(اعضاي هيات علمي و اساتید دانشگاه‌ها،انجمن هاي علمي كشوردر حوزه علوم تربيتي و زمينه هاي وابسته ، مسئولين آموزش و پرورش،سیاستگذاران، تصمیم‌سازان و تصمیم گیران امر تربیت، پژوهشگران وکارشناسان مرتبط با تعلیم و تربیت، خانواده‌ها، مدیران مدارس، معلمان ،مربیان و دانش آموزان).

- مهمترین اقدامات و برنامه‌هاي پژوهشگاه در چارچوب مدیریت پژوهش مي توانند به شرح زیر ‌باشند:

شناسایی مهمترین آسیب‌ها در حوزه‌های اصلی فرایندهای مدیریت پژوهشی پژوهشگاه و ارائه برنامه یا راهکار برون رفت

توجه به بهبود کیفیت در عرصه‌های پژوهشی (از طرز فکرها ونگرش‌ها و باورها به کارآمدی و کارگشایی پژوهش گرفته تا اصلاح مدل و گفتمان مساله یابی،مساله شناسی و اولویت یابی و اصلاح فرایند تعریف و اجرای طرح‌های پژوهشی)

نیازهای پژوهشی و مساله‌های محوری وزارت آموزش و پرورش در دو دسته نیازهای آنی و آتی مي باشند .جهت احصاء نیازها مي توان از سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت، اسناد تحولی، ، اسناد زیرنظام ها ،متن برنامه های وزیر محترم ، نظرات خبرگان مرتبط با میدان عمل و گروه های پژوهشی متخصص ،نتایج طرح‌های پژوهشی پیشین به خصوص فراتحلیل‌ها و واقعیت‌های اجرایی و عملیاتی برخاسته از ميدان عمل بهره گرفت.در این میان نباید از نیاز سنجی‌های سنجیده، هدفمند و دقیق غفلت نمود.

بهره مندی از طرح های مناسب و با کیفیت و متناسب با بوم موضوع برای پژوهش‌ها و استفاده از انواع طرحهای کمی، کیفی یا ترکیبی

افزایش سهم طرح‌های آینده پژوهی، سیاست پژوهی، روند پژوهی و مطالعات طولی در سبد انواع طرح‌های پژوهشی

اجرای صحیح طرحهای پژوهشی،و نظارت تکوینی و تراکمی بر کیفیت طرح‌های پژوهشی،

اشاعه هنرمندانه و ظرفیت سازی جهت کاربست یافته‌های پژوهشی در پرتو اشاعه مناسب__-نیز بهره‌مندی از روابط عمومی پژوهشی موثر و اطلاع‌رسانی به موقع،

گسترش پژوهش‌های متقاضی محور، مساله محور باتوجه به ماموریت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش (معاونت‌هاو سازمان‌های حوزه ستادی)

جستجو و اجرای راهبرد موثر برای بهره‌مندی موثر مدارس از نتایج تحقیقات

توسعه ارتباط اعضاء هیات علمی پژوهشگاه با فعالیت‌های حوزه ستادی وزارت- ادارات کل آموزش و پرورش استانها و مدارس- بخصوص برقراري ارتباط با مدارس

مدیریت، تولید، انتشار و ارتقای کیفیت فصلنامه‌های علمی- پژوهشی، و ارتقای عامل تاثیر(IF)آنها

تالیف و ترجمه کتاب‌های نیازسنجی شده

تدوین گزارش‌های تحلیلی و کارشناسی در مورد مسايل روز نظام تعليم و تربيت جهت انعکاس به سیاستگذاران آموزش و پرورش

تقويت همکاری‌های پژوهشی در سطح ملی و بین المللی،تاكيد بر گسترش فعاليت گروهاي پژوهشي

توسعه همکاری با انجمن‌های علمی –بخصوص انجمن های علمی معلمان

گسترش آموزش‌های پژوهشی وکادرسازی، بهبود کیفیت کارگاه‌های آموزشی

17-تکریم پژوهشگران واعضای هیات علمی-اساتيد- مولفان و مصنفان

تقدیر از تجارب موفق درحوزه مدیریت پژوهشی

توسعه برگزاری هدفمند و موثر همایش‌ها و نشست‌های علمی- تخصصی- نشستهاي مساله يابي پژوهشي و پژوهش انگيزي

برگزاری، توسعه و تقویت کرسی‌هاي ترویجی، نظریه پردازی، نقد ، مناظره و نظرورزي در مجموعه وزارت آموزش و پرورش

گسترش فرهنگ پژوهش (شامل1-برگزاري بهينه مراسم هفته پژوهش، 2- تقدیر ازکتاب سال علوم تربیتی 3- تقدیر از مقاله سال علوم تربیتی، 4-انتخاب تجارب برتر اقدام پژوهی و درس پژوهی،6-آموزش پژوهش محور،7- پژوهش‌های دانش آموزی، 8-آموزش پژوهش برای معلمان)

تشویق تولید مقاله علمی- پژوهشی، علمی – ترویجی توسط پژوهشگران

حمایت موثر از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری در جهت پاسخ به مساله‌های نظام آموزشی

اشاعه یافته‌های پژوهشی (نشست‌های علمی و جلسات ارائه یافته‌ها،تکیه بر استخراج مقاله علمی– پژوهشی از طرح‌های پژوهشی مصوب، چاپ مقاله در نشریات علمی، سایت پژوهشگاه- خبرنامه آموزشی، تحلیلی)

کاربست نتایج پژوهش‌ها (1-تولید بسته‌های کاربستی: پیام‌ متن، راهکار، آیین‌نامه و ....2-معرفی نتایج پژوهش‌ها و توجیه جنبه‌های کاربستی آنها از طریق همایش- کارگاه، نشست)

توسعه و به روز آوری پایگاه اطلاعات پژوهشی وزارت آموزش و پرورش(سازمان پژوهش، پژوهشگاه، شورای تحقیقات استان‌ها، کمیته‌های پژوهشی معاونت‌ها و سازمان‌های حوزه ستادی)

ج - مهمترین استلزامات

تحقق برنامه‌های پژوهشی فوق ، مستلزم اقدامات زير است:

1- باز نگهداشتن باب نظريه پردازي و نظر ورزي در حوزه تربيت و زمينه هاي وابسته و تشويق نوانديشي در مباني نظري وعملي تربيت و بسته ندانستن باب اجتهاد فكري در عرصه تربيت (سندتحول بنيادين آموزش و پرورش نبايد مانع خلاقيت فكري پژوهشگران تعليم و تربيت شود)

2- بهبود و توسعه ساختار و تشكيلات پژوهشي وزارت آموزش و پرورش و رسميت بخشيدن به فعاليت هاي پژوهشگاه در حوزه كاربست تحقيقات - همكاري هاي علمي پژوهشي - ارتباطات پژوهشي

3- اجرای صحیح ودقیق مفاد اسناد بالادستی در حوزه پژوهش (نقشه جامع علمي كشور، قانون برنامه ششم توسعه، اساسنامه پژوهشگاه، سند زیر نظام پژوهش وارزشیابی)

ارتقاء جایگاه و نقش پژوهش در تصمیم‌گیری‌های سازمانی وزارت آموزش و پرورش از طریق فعال‌سازی شورای سیاستگذاری تحقیقات و احیای دبیرخانه آن وبازسازي وفعال سازي ظرفيت هاي نيمه فعال يا غير فعال ساختاري در بخش پژوهش

هماهنگی و فعال سازی کمیته‌های پژوهشی معاونت‌ها و سازمان‌های حوزه ستادی، شورای تحقیقات ادارات کل آموزش و پرورش استانها و بخش‌های پژوهش مناطق آموزش و پرورش و مدارس

6- الزام همه بخش های وزارت آموزش و پرورش-بخصوص شورای عالی آموزش و پرورش- به ارائه پیوست پژوهشی برای طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود

7- توجه همزمان به واقعیت‌های نظام آموزش و پرورش (آنچه در حال حاضر در فضاي واقعي كلاس هاي درس و مدارس روي مي دهد) و مفاد اسناد تحولی و هدف‌های بلند آن در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های آموزشی و پرورشي در عرصه ملی

8- برنامه ريزي براي اجرايي كردن مفاد اسناد زيرنظام هاي شش گانه سند تحول (مطالعات امكان سنجي ،تهيه طرح هاي پايلوت و اجراي آن ها )

9- اختصاص سهم بیشتر از بودجه آموزش و پرورش به پژوهش (کل بودجه تخصیص یافته به پژوهش هاي آموزشي ناچيز است)

10- فراهم آوردن فضای گفتگو، همکاری، تبادل نظر و تشریک مساعی بین پژوهشگران و مجریان

11- تاکید بر حضور فعال‌تر پژوهشگاه در فرایند پژوهش در شورای تحقیقات استان‌ها

12- تاکید بر روابط تعاملی، گفتگو و همکاری بین بخش پژوهش و بخش اجرا در وزارت آموزش و پرورش برای تبيين و هم فهمي مساله هاو استخراج راه حل‌ها

13- به رسمیت شناختن شان و جایگاه و تقويت كمي و كيفي بدنه کارشناسی پژوهشگران آموزش و پرورش،کارشناسان تعلیم و تربیت حوزه ستادی، گروه‌های پژوهشی، انجمن‌های علمی و حلقه‌های فکری در شناسایی و مفهوم سازی مساله‌های مبتلا به نظام آموزشی و راه حل‌های آنها

14- ارزشیابی شاخص‌های آموزشی و پرورشی در گستره ملی به منظور شناسایی آسیب‌ها و تنگناها (اقداماتی از قبیل: سنجش ملی و معتبر بروندادهای آموزشی، تحلیل و تبیین آمارهای آموزش و پرورش و....)

15- توسعه سهم و نقش پژوهش هاي معلمان و مديران مدارس - حمايت از پژوهش هاي خود انگيخته معلمان- حمايت از اقدام پژوهی معلمان- شناسايي و اشاعه ابتكارات آموزشي و تربيتي معلمان و مديران مدارس

16- رسميت بخشيدن به طرح های اقدام پژوهي معلمان ، مدیران مدارس ، کارشناسان ستاد ،ادارات کل آموزش و پرورش استانها و ادارات مناطق آموزش و پرورش، به منزله يك برنامه كيفيت بخشي آموزشي



دانلود فايل : next_programs_rie.pdf ( 128KB )


١٤:٠٩ - سه شنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٣٢٩    /    تعداد نمایش : ٧٦



خروج




صفحه اصلي |نقشه سايت|تماس با ما|پست الكترونيك