صفحه اصلي نقشه سايتپست الكترونيك
جستجوی پیشرفته جستجو در وب
از معلم خود ياد بگير و در زندگي به آن عمل كن. امام علي (ع)
جمعه ٠٤ خرداد ١٣٩٧
موقعیت : صفحه اصلی > اخبار > اخبار جديد 
اخبار > " قابليت ها و چالش های نسل نو یادگیری الکترونیک "


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش نشست علمی- تخصصي باعنوان :

" قابليت ها و چالش های نسل نو یادگیری الکترونیک "


گروه پژوهشی مبانی برنامه ریزی درسی پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی برگزارکرد:

نشست علمی- تخصصي باعنوان : قابليت ها و چالش های نسل نو یادگیری الکترونیک

بخش اول: سخنراني و ارائه ديدگاه

بخش دوم : ميزگرد نشست

نشست قابلیت ها و چالش های نسل نو یادگیری الکترونیک طی دو بخش در تاریخ 7 بهمن 1396 ازساعت 14 تا 17 در محل سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید. در بخش اول طرح موضوع و ديدگاه ؛ توسط سخنران اصلي نشست جناب آقای دکتر سعید ضرغامی انجام پذيرفت؛ سپس در بخش دوم، نقد و بسط ديدگاه و مطالب مطرح شده در میزگرد با حضور جناب آقای دکتر فرهاد سراجی، دکتر محمد حسنی، دکتر سید علی خالقی نژاد (دبیر میزگرد) صورت گرفت؛ در 40 دقيقه پاياني نشست، طرح سوالات و پاسخ گويي و بحث و گفتگو با مخاطبان انجام پذيرفت.

کلیات مباحث و شرح مختصري از مطالب ارائه شده در اين نشست به تفکیک آورده شده است.

__ طرح ديدگاه و مباحث اصلي

جلسه با سخنرانی آقای دکتر ضرغامی پیرامون قابلیت ها و چالش های نسل نو یادگیری الکترونیک آغاز گردید. در گام نخست به چیستی وب پرداخته شد. وب نظامی چند رسانه ای است که متن، گرافیک، گفتار، انیمیش و ویدیو را در هم ادغام می کند و برای کاربران فرصت های بیشماری برای تولید، اشتراک و انتشار دانش فراهم می کند. در تعلیم و تربیت نیز ظرفیت های وب به مدرسان کمک می کند که فرصت های یادگیری متنوعی را طراحی، اجرا یا حتی ارزشیابی کنند. سپس، وب 1، وب 2، وب 3 و ارتباط آنها با تحولات آموزشی بررسی گردید. . وب 1 از اولین تلاش­هایی است که برای تسهیل دسترسی کاربران به اطلاعات صورت گرفت و مبنای آن تنها بر ارائه اطلاعات به صورت یک طرفه استوار بود. وب 2 در پاسخ به درخواست کاربران برای مشارکت در تولید اطلاعات طراحی شد. براین اساس، در وب 2 محتوای تولید شده به وسیله کاربران، به اشتراک گذاری محتوا و اطلاعات، تلاش­های مشارکتی، راههای جدیدی از تعامل کردن با اپلیکیش­های وب محور و استفاده از وب به عنوان پلت فرم ( سکو) برای تولید، انتقال، و مصرف محتوا مورد توجه فراوان قرار گرفت. بلاگ ها، شبکه های اجتماعی از قبیل فیسبوک و توئیتر، سایت های به اشتراک گذاری ویدیو مانند یوتیوب، ویکی ها نمونه های از وب 2 هستند. وب 3 به وب سیمانتیک یا نشانه ای معروف گردید و در آن بر مشارکت کاربر، انعطاف پذیری زیاد، فردی کردن امکانات، و اپلیکیشن های هوشمند تأکید فراوان دارد.

پس از طرح وب، پرسش در باره چیستی یادگیری الکترونیکی آغاز گردید. یادگیری الکترونیکی واژه ای است با ریشه فرانسوی که در دهه 1960 مطرح گردید. این نوع یادگیری به هر نوع آموزش غیرحضوری اطلاق می شود که از طریق رسانه­های دیجیتال ارائه می­شود. یادگیری الکترونیکی با چنین گستردگی می­تواند یادگیری از طریق موبایل، تلویزیون تعاملی، سی دی، ویدئو کنفرانس، آموزش­های مجازی، پادکست­ها، بازی های آموزشی، تصویر، گفتار و پویا نمایی ها ارائه شود. یادگیری الکترونیکی دارای ظرفیت های زیادی است و می تواند اثرهای مثبت گسترده ای از قبیل یادگیری فردی شده و مشارکتی، خودنظم دهی و خودراهبری در یادگیری، حذف هزینه های زمانی و مکانی آموزشی، فرصت مرور و بازبینی مداوم آموخته ها، گسترش آموزش به مناطق دور افتاده، قابلیت تنظیم آموزش متناسب با ویژگی­های کاربر را فراهم کند.

موک ( Massive online open course )، از حوزه های جدید در حوزه یادگیری الکترونیک است. نظریه مبنای موک توسط یکی از دانشگاههای کانادا به وجود آمده است و از رایج ترین موک ها coursera و edX _مدعی ارائه واحدهای درسی باکیفیت تری هستند. واحدهای درسی با بالاترین استاندارد و توسط بهترین استادان دانشگاه ها در رتبه بندی جهانی، مشارکت فعال یادگیرنده (learner engagement )، یادگیری جامع (Ubiquities learningسنجش اتوماتیک (Automated assessment ) تنها نمونه هایی از ظرفیت های موک ها هستند.

اگر چه coursera و edX بر ارائه واحدهای دانشگاهی تمرکز کرده اند ولی اخیراً EdX به ارائه واحدهایی برای دوره متوسطه ورود کرده است. گواهینامه های ارائه شده از طرف موک در بازار کار از اعتبار لازم برخوردار است.

در پایان مبحث موک ها نرم افزارهای مهم دنیای یادگیری و آموزش کنونی ارائه گردید که می تواند در مدارس نیز با هدایت معلم به راحتی استفاده شوند: Edmondo (نرم افزار اجتماعی کلاس مجازی)، Exam view (طراحی و ساخت آزمون های منسجم)، آی وب (نرم افزار اپل برای طراحی)، Puzzle maker (طراحی معما)، Study make (برای ارزشیابی تعاملی)، Brain pop (امکان فعالیت های آموزشی در قاب تصویر متحرک)، grammar girl (برای ثبت مکالمه های کوتاه، و صوتی ).

بحث بعدی در خصوص موک ها در خصوص چالش های آنها برای تعلیم و تربیت کنونی بود. کنشگران عرصه موک ها عقیده اي افراطي دارند مبني بر اين كه در آینده جايگاه علمي و آموزشي مدارس و دانشگاهها بسيار تحليل خواهد رفت و از رونق خواهند افتاد. تکنولوژی به صورت مداوم درک ما را در معرض تغییر قرار می دهد و از نگاهي عميق تر به عنصری فعال در ساخت آگاهی جامعه و تمدن ساز تبدیل شده است.

__میزگرد

در بخش ميزگرد نخست آقاي دكتر سراجي از چرايي به وجود آمدن موك‌ها سخن گفتند: (چرا موك ها به وجود آمدند؟ چرا بايد به سمت موك ها رفت؟ ). موك هاي ظرفيت خوبي براي يادگيري فراهم مي كند. وي فعال شدن در بخش توليد محتواي الكترونيكي را بسيار حياتي ارزيابي كرد. آينده محتوا كجاست؟ خلاء محتوايي كجاست؟

دكتر حسني عضو ديگر ميزگرد يادگيري الكترونيكي را در ساحت دوم تعليم و تربيت قرار داد و معتقد بود امكان دستيابي به تربيت اصيل_ هدف ساحت اول تعليم و تربيت كه در آن ارتباطات و تعاملات انساني اصيل رخ مي‌دهد _ در فضاي مجازي مقدور نيست. وي در ادامه، ظرفيت هاي يادگيري الكترونیكي را براي بسط عدالت آموزشي مورد تأييد قرار داد و خواستار انديشه ورزي عميق در باره جايگاه يادگيري الكترونيكي در ساحت يكپارچه تعليم و تربيت گرديد.

__ بحث و گفتگو در مورد چالشها

در قسمت بحث و گفتگو دیدگاه های مختلفی مطرح گردید: گروه از ناهمخوانی نسل های نو یادگیری با بافت فرهنگی موسسات آموزشی در ایران سخن گفتند و معتفد بودند که ما هنوز در نسل اول دانشگاهی یعنی آموزش محور قرار داریم _نسل های دانشگاهی عبارتند از آموزش محور، پژوهش محور، کارآفرین، اجتماعی؛ و ورود نسل های نو نمی تواند ما را به سمت و سوی تعلیم و تربیت اصیل همراه کند و ممکن است خطرات زیادی را برای جامعه ما به همراه بیاورد. مخاطب دیگری اثرات استفاده از نسل نو یادگیری الکترونیکی را مطرح کردند و اشاره کردند که این نسل نمی تواند به فرزندان ما مهارت و دانش مورد نیاز زیستن را انتقال دهد و نگرانی خود را از سیطره تکنولوژی بیان کردند. مخاطب دیگری جنس یادگیری اجتماعی، مهارت و دانشی که از طریق نسل نو یادگیری الکترونیکی تولید می شود را غیرقابل مقایسه با آموزش های رو در رو می دانست و خواستار پرهیز از اغراق در باره اثرات یادگیری الکترونیکی گردید.

__ نتیجه گیری

در این نشست از یک طرف ظرفیت های نسل نو یادگیری الکترونیکی در درنوردیدن زمان و مکان، کاهش نابرابری آموزشی، توانمندسازی نسل های آینده، جذاب کردن محیط یادگیری، انعطاف پذیری، افزایش تعاملات اجتماعی و بالا بردن سرعت تعاملات ارائه گردید. از طرف دیگر سیطره تکنولوژی بر انسان به عنوان یک نگرانی اساسی مدنظر قرار گرفت و پرسش از ورود گسترده تکنولوژی و مواردي از اين دست را در محافل تربیتی خواستار شدند: ارتباط انسان با تكنولوژي بدون واسطه؛ ارتباط انسان با واسطه؛ پیوند تکنولوژی با واقعیت، در قالب سوال «آیا تکنولوژی جای واقعیت را می گیرد؟»_ تاثیر یکسویه معلم در دنیای یادگیری الکترونیکی _ معلم به عنوان طراح آموزش ((educational designer_ معنای تعلیم و تربیت و ارتباط آن با تکنولوژی و کاربست تکنولوژی به عنوان ابزاری برای سیطره بر کشورهای فقیر _ بر اساس نظریه انتفادی، جامعۀ سرمایه‌داري از تکنولوژی به عنوان ابزاری برای تولید نابرابری استفاده می‌کند. به هر حال، پرداختن به جایگاه تکنولوژی در تعلیم و تربیت که از اثرات آن به عنوان انقلاب در آموزش و یادگیری نام برده شده است، همچنان پرونده ای ناگشوده است و به نظر می‌رسد انجام پژوهش هایي همچون تبارشناسی و آینده پژوهی و ... در خصوص آن بتواند به ما در درک درست واقعیت این پدیده همه جا نفوذ كرده کمک شایانی بنماید.

تهيه كننده گزارش: دكتر سيد علي خالقي نژاد


١٦:٠٣ - شنبه ١٤ بهمن ١٣٩٦    /    شماره : ١٤٣٢٣    /    تعداد نمایش : ٣٠٩



خروج




صفحه اصلي |تماس با ما|پست الكترونيك